cikkek : Anarchizmus s Reformok |
Anarchizmus s Reformok
2004.08.24. 21:53
(*) Eredeti cme: Anarchizmus s reformok. Pensiero e Volontà, 1924. mrcius 1.
A sz gylletes volta ellenre, amellyel a rossz politikusok visszaltek s ezzel lejrattk, az anarchizmus mindig is reformista volt, s soha nem is lehet ms. Mi szvesebben hasznljuk a reformer kifejezst, hogy minden lehetsges mdon elkerljk, hogy sszetvesszenek minket azokkal, akiket hivatalosan "reformistknak" neveznek, akik apr s gyakran csupn ltszlagos javulssal akarjk elviselhetbb tenni, vagyis megszilrdtani a jelenlegi rendszert, vagy jhiszemen azzal ltatjk magukat, hogy a panaszolt trsadalmi bajok eltntethetk, s ha elmletben nem is, de legalbb a gyakorlatban elismerik s tiszteletben tartjk azokat az alapvet politikai s gazdasgi intzmnyeket, amelyek e bajoknak az okai s tartpillrei. De mindenkppen reformokrl van sz, a lnyegi klnbsg viszont a reform jellegben van s abban, hogy ki milyen mdon kvnja elrni az j trsadalmi formt.
A forradalom, a sz trtneti rtelmben, az intzmnyek gykeres reformjt jelenti, ami rvid id alatt valsul meg, a hatalom s az intzmnyes eljogok ellen irnyul erszakos npi felkels rvn; mi azrt vagyunk forradalmrok s felkelsprtiak, mert a jelenlegi intzmnyeket nem megjavtani akarjuk, hanem teljesen le akarjuk rombolni ket, megszntetve az embernek emberek feletti uralma s a msok munkjn val lskds minden formjt; mert ezt a lehet legrvidebb idn bell akarjuk megvalstani, s mert meggyzdsnk, hogy az erszak ltal szletett intzmnyek erszakkal tartjk fenn magukat, s csupn elgsges mrtk erszak eltt htrlnak meg.
Ahhoz azonban, hogy kitrjn a forradalom, nem elg akarni, hogy legyen. Akkor ht vrjunk ttlenl, amg az id megrik?
s vajon a gyzelmes felkels utn egy csapsra megvalsthatjuk vgyainkat, s a jelenlegi tks kormnyzatok poklbl szinte a csodval hatros mdon tlpnk a szabadsgelv kommunizmusba, amelyben a tbbi emberrel vllalt rdekkzssgben az egyn teljes szabadsga megvalsul?
Ez olyan vgylom, ami csak a tekintlyelv prtok soraiban szlethet meg, akik a tmegeket nyersanyagnak tekintik, melyet a hatalom birtokosa rendeletekkel, a puskk s a bilincs erejvel tetszse szerint formlhat.
Az anarchistk azonban nem tpllhatnak effle illzikat. Neknk szksgnk van az emberek egyetrtsre, ezrt propagandval s a plda erejvel meg kell gyznnk, nevelnnk kell ket, s gy kell alaktani az emberek krnyezett, hogy a nevel sz egyre tbb emberhez eljuthasson.
A trtnelemben, akrcsak a termszetben, a fejlds mindig fokozatos. Ahogyan a gt egyszer csak tszakad (vagyis egy szempillants alatt, de mindig csak egy bizonyos id elteltvel), vagy mert olyan sok vz gylt ssze, hogy a nyoms mr legyzi az elbe lltott akadlyt, vagy mert az anyagt alkot molekulk fokozatosan szthullanak, gy trnek ki a forradalmak is, mert a trsadalmi talakulst ignyl erk addig nvekednek, amg elegend ert kpeznek a fennll kormnyzat megdntshez, s ahhoz, hogy a konzervatv erk - bels okok miatt - egyre inkbb elvesztsk erejket.
Mi reformerek vagyunk ma annyiban, amennyiben igyeksznk megteremteni a legkedvezbb krlmnyeket s a lehet legtudatosabb s legnagyobb szm emberi felttelt ahhoz, hogy megfelelen irnythassuk a npi felkelst; reformerek lesznk holnap, a gyzelmes felkels, a kivvott szabadsg msnapjn, amennyiben minden, a szabadsg viszonyai kztt megengedhet eszkzzel, vagyis propagandval, j pldval s akr erszakos ellenllssal is mindennel szemben, ami korltozni akarja szabadsgunkat, teht minden eszkzzel igyeksznk minl tbb embert megnyerni eszminknek.
De sohasem fogjuk elismerni - s e tekintetben a mi reformizmusunk ktsgkvl klnbzik attl az gynevezett "forradalmisgtl", ami Mussolini vagy msok szavazatszed urniban vgzi - az intzmnyeket, s a lehetsges reformokat azzal a szellemmel valstjuk meg, illetve vvjuk ki, amellyel az ellensgtl elhdtott terletet elvesszk, hogy tovbb nyomulhassunk elre, s mindig is ellensge lesznk mindenfle kormnynak, legyen az a mai monarchikus vagy a holnapi kztrsasgi vagy bolsevik kormny.
Az anarchista posszibilizmus (*)
(*) Eredeti cme: Gradualizmus. Pensiero e Volontà, 1925. oktber 1.
A vitk sorn, amelyeket az anarchistk az anarchizmus megvalstsa, illetve megkzeltse legmegfelelbb taktikjrl folytatnak - s ezek hasznos, szksges vitk, ha a klcsns trelem s klcsns bizalom tpllja ket, s ha nem merlnek bele gylletes szemlyi krdsek megtrgyalsba -, gyakran megesik, hogy egyesek szemrehny hangon msokat gradualistnak, vagyis a fokozatos fejlds hvnek neveznek, k pedig gy utastjk vissza ezt a minstst, mintha becsletsrts lenne.
Pedig az a helyzet, hogy a sz valdi rtelmben mindnyjan gradualistk, a fokozatossg hvei vagyunk, s mr elveink logikja szerint is annak kell lennnk, ha nem is egyforma mrtkben.
Igaz, hogy bizonyos szavak, klnsen a politikban, folytonosan vltoztatjk rtelmket, s gyakran ms, az eredeti logikus, termszetes rtelmkkel homlokegyenest ellenttes jelentst nyernek.
J lenne megfkezni azt a rendszert, hogy a szavakat jelentsktl eltren hasznljuk, mert ez rengeteg zavar s flrerts forrsa lehet. De ki tudja ezt megtenni, klnsen, amikor a jelentsvltozs azrt jn ltre, hogy a botcsinlta politikusok szp szavakkal leplezzk gonosz szndkaikat?
gy aztn valban elfordulhat, hogy a gradualista sz, ha az anarchistkra vonatkoztatva hasznljk, tnyleg azokat fogja jellni, akik a clok fokozatos, a lehetsgeknek megfelel megvalstsra hivatkozva vgl meg sem mozdulnak, vagy ppen az anarchia megvalstsval ellenkez irnyba indulnak. Ebben az esetben valban el kell utastani ezt a minstst; de a fokozatossg elve akkor is rvnyes marad: mert a termszetben, az letben minden fokonknt trtnik, s a mi esetnkre alkalmazva ez annyit jelent, hogy az anarchia is csak fokozatosan valsulhat meg.
Az anarchizmus, mint mondottam, szksgszeren gradualista.
Az anarchit felfoghatjuk gy is, mint az abszolt tkletessg llapott, s helyes, ha ez a felfogs, mint a lpteinket irnyt eszmei vilgttorony, mindig jelen van gondolkodsunkban. De az is nyilvnval, hogy ezt az idelt nem lehet egy csapsra megvalstani, egyetlen ugrs rvn, mellyel a jelen helyzet poklbl az htott paradicsomba jutunk.
A tekintlyelv prtok, vagyis azok, amelyek erklcssnek s a siker lehetsges tjnak hiszik, hogy egy bizonyos trsadalmi rendet rerszakolhatnak az orszgra, bizonyra azt remlik (mely hi remnysg!), hogy ha majd a hatalom birtokosai lesznek, trvny, rendelkezsek s csendrsg segtsgvel tartsan alvethetnek mindenkit sajt akaratuknak.
Ilyenfajta remnyek s trekvsek azonban az anarchistknl el sem kpzelhetk, mert k semmit sem akarnak msokra rerszakolni, legfeljebb csak a szabadsg tiszteletben tartst, s eszmnyeik megvalstsa rdekben a meggyzsre s a szabad egyttmkds bebizonyosodott elnyeire szmtanak.
Ez nem jelenti azt, hogy n azt hinnm (amint eszmimet vitatva, egy kevss tjkozott s lelkiismeretes reformista jsg adta a szmba), hogy az anarchizmus megvalstsra addig kell vrnunk, amg mindenki anarchista lesz. ppen ellenkezleg, n azt hiszem, s ezrt vagyok forradalmr, hogy a jelen viszonyok kztt csupn egy klnleges krlmnyek hatsa alatt formld szk kisebbsg juthat el az anarchia megrtsig, s hi brnd volna valamifle ltalnos ttrsben remnykedni, ha nem vltozik meg a trsadalmi kzeg, amelyben a tekintlyuralom s a sokfle eljog hbortatlanul virgzik. s ppen ezrt azt hiszem, hogy mihelyt lehetsges, vagyis mihelyt elegend szabadsgot vvtunk ki, s valahol egy elgg ers s nagyszm anarchista mag alakul ki, amely mr nmagban is elgsges, de kpes hatst a krnyezetre is kisugrozni, azonnal szervezdnnk kell annak rdekben, hogy a gyakorlatban is alkalmazzuk az anarchit, illetve annyit belle, amennyire idrl idre lehetsg knlkozik.
Miutn nem nyerhetnk meg mindenkit egyszerre eszminknek, valamint a tlls s a propaganda rdekben nem klnlhetnk el, meg kell tallnunk a mdjt, hogy az anarchibl a lehet legtbbet valstsuk meg azok kztt, akik nem anarchistk, vagy csak bizonyos mrtkig tekinthetk annak.
A krds teht nem az, hogy fokozatosan kell haladnunk vagy sem, hanem hogy milyen ton juthatunk el a leggyorsabban s a legbiztosabban eszmink megvalsulshoz.
Ma ezt az utat az egsz vilgon az erszak s a hibk hossz sorozata rn megszerzett eljogok zrjk el ellnk, olyan osztlyok, amelyek az ezen eljogokbl szrmaz intellektulis s technikai erflnyen tlmenen, pozciik megvdshez az elnyomott osztlyokban toborzott nyers ervel is rendelkeznek, s ezt szksg esetn lelkiismeret-furdals nlkl, korltlanul felhasznljk, ezrt forradalomra van szksg, ami lerombolja az erszakllamot, melyben ma lnk, s lehetv teszi, hogy bks fejlds tjn egyre tbb szabadsgjogot, igazsgot s egyre nagyobb szolidaritst valsthassunk meg.
Milyen legyen az anarchistk taktikja a forradalom eltt, alatt s utn?
Hogy a forradalom eltt mit kellene tenni azrt, hogy elksztsk s megvalsthassuk, a cenzra miatt taln ki sem mondhatnnk; ez mindenkppen olyan tma, amit az ellensg jelenltben nem lenne j megvitatni. Azt azonban bizonyra elmondhatjuk, hogy maradjunk azok, akik vagyunk, fejtsnk ki propagandt s neveljnk, amennyire csak ernkbl telik, hogy kerljnk mindenfajta egyezsget az ellensggel, s legalbb lelkileg lljunk kszen arra, hogy minden knlkoz alkalmat megragadjunk.
A forradalom alatt?
Kezdjk azzal, hogy a forradalmat egyedl nem tudjuk megvvni; s az anyagi er krdstl eltekintve sem lenne kvnatos, hogy egymagunk cselekedjnk. Ha ugyanis nem lendlnek mozgsba az orszg sszes szellemi eri, s velk a npben rejtetten vagy nyltan meglev rdekek s trekvsek, a forradalom elvetl. Abban a kevss valszn esetben viszont, ha egyedl is gyzni tudnnk, kptelen helyzetbe kerlnnk, ugyanis vagy arra knyszerlnnk, hogy parancsoljunk, hogy msokat erszakkal knyszertsnk, ez pedig azt jelenten, hogy nem vagyunk tbb anarchistk, s azzal, hogy parancsolunk, magt a forradalmat puszttannk el: vagy pedig, hogy "gyvasgbl ezt visszautastsuk", vagyis httrbe vonulnnk, s hagynnk, hogy msok a minkkel ellenttes cloktl vezrelve kihasznljk, amit ltrehoztunk.
Teht minden ltez halad ervel, minden lenjr prttal egyetrtsben kell cselekednnk, be kell vonnunk a forradalomba, fel kell rznunk, rdekeltt kell tennnk a nagy tmegeket, s hagynunk kell, hogy a forradalom, amelynek mi csak az egyik tnyezje lesznk, elvgezze, amit tud.
Ezrt persze mg nem kellene lemondanunk sajtos clunkrl: ellenkezleg, szilrd egysgben kell maradnunk, s lthatan klnbznnk kell a tbbiektl, hogy harcoljunk programunk megvalstsrt: a politikai hatalom megszntetsrt s a tks tulajdon kisajttsrt. s ha erfesztseink ellenre j hatalmak jnnek ltre, amelyek gtolni akarjk a npi kezdemnyezst s sajt akaratukat akarjk rvnyre juttatni, neknk sohasem szabad rszt vennnk ebben, sem elismernnk ket, hanem arra kell trekednnk, hogy a np tagadja meg tlk a kormnyzshoz szksges eszkzket, vagyis a katonkat s az adfizetst; azon kell lennnk, hogy ezek a hatalmak ne tudjanak megersdni, hanem maradjanak gyengk egszen addig, amg le lehet ket verni. Mindenkppen srgetni s kvetelni kell, esetleg erszakkal is, teljes autonminkat s a jogot, valamint az eszkzket, hogy a magunk mdjn szervezkedhessnk s alakthassuk ki mdszereinket.
s a forradalom utn, vagyis a fennll hatalom buksa, a felkel erk vgs gyzelme utn?
Itt lp tnylegesen a szntrre a gradualizmus.
Foglalkoznunk kell az let minden gyakorlati krdsvel: a termelssel, az rucservel, a kzlekedssel, az anarchista csoportok s valamely hatalom fennhatsga alatt l csoportok viszonyval, a kzssgi s az egyni normk szerint l emberek kapcsolatval, a vros s a falu viszonyval, a termszeti forrsok s a nyersanyagok mindenki szmra elnys hasznostsval, az ipari s a mezgazdasgi termels olyan megosztsval, ami figyelembe veszi a klnbz terletek termszeti adottsgait, a kzoktatssal, a gyermekek s a magatehetetlenek gondozsval, a kzegszsggyi s orvosi elltssal, a kzbntnyesek s az olyan veszlyesebb bntetteket elkvetkkel szembeni vdekezssel, akik prtok vagy egyes emberek rdekeinek szolglatba szegdve ismt megksrlik elfojtani msok szabadsgt stb. s minden egyes krdsben nem egyszeren a gazdasgosabb, hanem az olyan megoldsokat kell elnyben rszesteni, amelyek jobban megfelelnek az igazsg s a szabadsg kvetelmnyeinek, s lehetv teszik a tovbbi fejldst. Ha gy addik, a gazdasgi elnnyel szemben is az igazsgot, a szabadsgot, a szolidaritst kell rvnyre juttatni.
Nem szabad arra trekedni, hogy mindent leromboljunk, mondvn, hogy a dolgok gyis maguktl helyreigazodnak. Mai civilizcink sok ezer ves fejlds eredmnye, amely egyfajta mdon mr megoldotta a gyakran igen szk terleten sszezsfoldott sok milli ember egyttlsnek a problmit s nvekv, egyre bonyolultabb szksgleteik kielgtst. Elnyei azonban jelentsen cskkentek - st, nagy tmegek szmra meg is szntek - azltal, hogy a fejlds az uralkod rtegek fensbbsgnek s rdekeinek a nyomsa alatt ment vgbe. Ha azonban megszntetjk a fensbbsgeket s az eljogokat, a megszerzett elnyk tovbbra is fennllnak, hiszen ezek az embernek az ellensges termszet eri felett aratott gyzelmnek az eredmnyei, rgi, letnt nemzedkek felgylt tapasztalatai, a hossz egyttls sorn s egyms klcsns tmogatsa kiprblt elnyeibl kialakult trsadalmasodsi szoksok - gy nemcsak lehetetlen, de ostobasg is lenne lemondani rluk.
Harcolnunk kell teht a fensbbsgek s az eljogok megdntsrt, de lnnk kell a civilizci sszes jttemnyvel; s nem szabad lerombolnunk semmit, ami, ha nehzkesen is, emberi szksgleteket elgt ki. Addig legalbbis nem, amg nem tudjuk jobbal helyettesteni.
Mikzben nem ismernk megalkuvst a knyszer s a tks kizskmnyols egyetlen formjval szemben sem, tolernsnak kell lennnk az emberek klnbz csoportjaiban uralkod trsadalmi felfogsokkal szemben, amennyiben azok nem srtik msok szabadsgt s egyenl jogait; be kell rnnk a fokozatos fejldssel annak mrtkben, ahogy az emberek erklcsi felemelkedse megvalsul s nvekednek az emberisg rendelkezsre ll anyagi s szellemi eszkzk - mikzben termszetesen minden lehetsgest elkvetnk - tanulssal, munkval, propagandval -, hogy meggyorstsuk a fejldst a mind nemesebb eszmnyek megvalstsa rdekben.
A fentiekben inkbb problmkat vzoltam fel, nem azok megoldst; de gy vlem, sikerlt rviden ecsetelnem azokat a szempontokat, amelyek a megolds kutatsban s alkalmazsban vezethetnek bennnket. A megolds bizonyra sokfle lesz s vltozik a krlmnyek szerint is, de - amennyiben rajtunk ll - mindig az anarchia alapelveinek megfelelen kell alakulnia: vagyis annak szem eltt tartsval, hogy ember ne parancsoljon embernek s az egyik ember ne zskmnyolja ki a msikat.
Feladatunk teht az, hogy gondolkozzunk, tanuljunk s kszljnk - s mindezt haladk nlkl, nagy odaadssal tegyk -, mert az id felgyorsult, s kszen kell llnunk brmely eshetsgre.
(Fordtotta: Peredi Mria. A fordts alapja: Errico Malatesta: Il gradualismo anarchico. In: Errico Malatesta: Rivoluzione e lotta quotidiana. Vicenza, Antistato, 1982. 245-259. o.)
|