Anarchia
2004.08.24. 21:46
Ez 1 j cikk....s elg hossz
ALEXANDER BERKMAN:
Az anarchizmus bcje
Elkszts
– Kszlj a forradalomra! – kiltja a bartod. – Lehetsges ez? – Igen. Nemcsak lehetsges, hanem tkletesen szksges is. – Titkos kszldsre gondolsz, fegyveres bandkra, a harcot vezet frfiakra? – krdezed. – Nem bartom, egyltaln nem. Ha a trsadalmi forradalom csak utcai harcokat s barikdokat jelent, akkor a felkszls azt jelenten, amire gondolsz. De a forradalom nem azt jelenti; legalbb is a fegyveres harc szakasza a legkisebb s legkevsb fontos rsze.
Az az igazsg, hogy a modern idkben a forradalom tbb mr egyltaln nem is a barikdokat jelenti. Ez mr a mlt. A trsadalmi forradalom teljesen ms s sokkal lnyegesebb dolog, a trsadalom egsz letnek az tszervezst foglalja magba. Belthatod, hogy ezt semmikppen sem lehet puszta fegyveres harccal elrni.
Termszetesen a trsadalmi jjpts tjban ll akadlyokat el kell tvoltani. Ez azt jelenti, hogy az jjpts eszkzeit a tmegeknek meg kell szereznik. Ezek az eszkzk pillanatnyilag a kormny s a kapitalizmus kezben vannak s ellenllst fognak tanstani minden olyan prblkozssal szemben; az ellenlls pedig harcot jelent. De ne feledjk, hogy nem a harc a f dolog, nem ez a cl, miknt a forradalom sem az. Ez csupn az elsz, a forradalom elzmnye.
Nagyon fontos, hogy ezt vilgosan lssuk. A legtbb embernek igen zavaros elkpzelsei vannak a forradalomrl. Az szmukra a forradalom csupn harcot jelent, trgyak sszezzst, rombolst. Ez ugyanaz, mintha munkhoz kszldve feltrnnk az ingujjunkat, s ezt tekintetnnk magnak az elvgzend munknak. A forradalom harcos rsze csupn az ingujjunk feltrse. A valdi, tnyleges feladat mg elttnk ll.
Mi is ez a feladat? – A meglv krlmnyek elpuszttsa – vlaszolod. – Igaz. Azzal azonban a krlmnyeket mg nem puszttjuk el, ha trgyakat krnk-zzunk. Ha a gyrakban s zemekben sztverjk a gpeket, azzal mg nem tudjuk elpuszttani a brrabszolgasgot. s nem puszttjuk el a kormnyt, ha felgyjtjuk a Fehr Hzat.
Ha a forradalomrl az erszak s a pusztts keretei kztt gondolkodunk, akkor flrertjk s meghamistjuk a lnyegt. Ez a felfogs a gyakorlati megvalsts esetn szksgkppen katasztroflis eredmnyekhez vezet.
Amikor egy olyan nagy gondolkod, mint Bakunyin, a hres anarchista a forradalomrl mint puszttsrl beszl, akkor arra a hatalomra s engedelmessgre utal, amit el kell puszttani. Ezrt fogalmazott gy, hogy a rombols ptst jelent, ugyanis valamely hamis hiedelem megsemmistse a legkonstruktvabb tett.
Az tlagember – s tlsgosan gyakran mg a forradalmr is – gondatlanul gy beszl a forradalomrl, mintha az kizrlag a sz fizikai rtelmben vett rombolst jelenten. Ez tves s veszedelmes nzet. Minl hamarabb megszabadulunk tle, annl jobb.
A forradalom, s klnsen a trsadalmi forradalom nem pusztts, hanem pts. Ezt nem lehet elgg hangslyozni s ha nem ismerjk fel vilgosan, akkor a forradalom csupn pusztt erszak ksri, de gy is fogalmazhatunk, hogy egy rgi hz helyben egy j ptse pusztts, hiszen elszr le kell bontani a rgit. A forradalom egy evolcis folyamat betetzse. Heves felfordulssal kezddik. Feltrjk az ingujjunkat s felkszlnk a tnyleges munkra.
Valjban ha tgondoljuk, hogy mi a trsadalmi forradalom feladata, mit kell megvalstania, felismerjk, hogy nem puszttani, hanem pteni akar.
Mi az, amit el kell puszttani?
A gazdagok vagyont? Nem, mert azt szeretnnk, ha gazdagsgukat az egsz trsadalom lvezn.
A fldet, a mezket, a sznbnykat, a vasutakat, gyrakat, zemeket s zleteket? Mindezt mi nem akarjuk elpuszttani, hanem az egsz np javra kvnjuk hasznostani.
El akarjuk puszttani a tvrt, a telefont, a hrkzls eszkzeit? Nem, hanem azt akarjuk, hogy szolgljk mindenkinek a szksgleteit.
Akkor a trsadalmi forradalom mit akar elpuszttani? Nem puszttani akar, hanem a dolgokat a kz javra akarja tvenni. A viszonyokat kvnja tszervezni a kz rdekben.
A forradalom clja nem a pusztts, hanem az jjteremts s az jjpts.
Ezrt van szksg a felkszlsre, hiszen a trsadalmi forradalmr nem bibliai Messis, aki kldetst egyszer kiltvnnyal vagy paranccsal valstja meg. A forradalom az emberek kezvel s agyval dolgozik. s az embereknek meg kell rtenik a forradalom cljait ahhoz, hogy kpesek legyenek megvalstani. Tudniuk kell, hogy mik ezek a clok s hogyan lehet ket elrni. A megvalsts mdjt pedig az elrend clok fogjk megmutatni. Hiszen a cl hatrozza meg az eszkzt, miknt el kell vetnnk a magot is, ha majd le akarjuk aratni a termst.
Akkor vajon hogyan kell felkszlnnk a trsadalmi forradalomra?
Ha az a clunk, hogy biztostsuk a szabadsgot, akkor meg kell tanulnunk hatalom s knyszer nlkl lni. Ha bkben s sszhangban akarunk lni embertrsainkkal, akkor magunknak is, nekik is a testvrisget s az egyms irnti tiszteletet kell gyakorolniuk. Ha a klcsns elnyk rdekben egytt akarunk dolgozni msokkal, akkor az egyttmkdst kell gyakorolnunk. A trsadalmi forradalom sokkal tbb a krlmnyek puszta tszervezsnl: j emberi rtkek s szocilis kapcsolatok megteremtst jelenti, az emberek irnt megvltozott belltdst, azt, hogy az ember szabad s fggetlen, egyenl a tbbivel; az egyn s a kzssg letnek ms szellemt jelenti, ami egyik naprl a msikra nem szlethet meg. Ezt a szellemet mvelni kell, tpllni s gondozni, mint a legrzkenyebb virgot, hiszen nem ms az, mint egy j s gynyr ltezs hajtsa.
Ne csapjuk be nmagunkat az ostoba gondolattal, hogy „a dolgok majd maguktl megolddnak”. Soha semmi nem olddik meg magtl, legkevsb az emberi kapcsolatok gyei. Az emberek rendezik el, mgpedig aszerint, hogy a dolgokat hogy rtik meg s milyen a belltdsuk.
Az j helyzetek s a megvltozott krlmnyek kvetkeztben mskpp rznk, gondolkodunk s cseleksznk. az j krlmnyek azonban maguk is csak az j rzsek s eszmk eredmnyekppen szletnek meg. A trsadalmi forradalom ilyen j krlmny. Meg kell tanulnunk mskppen gondolkodni, mieltt eljhet a forradalom. Egyedl csak ez hozhatja el a forradalmat.
Meg kell tanulnunk mskpp gondolkodni a kormnyrl s a hatalomrl, mert ameddig gy gondolkodunk s cseleksznk, mint ma, a trelmetlensg, az ldztets s az elnyoms mg akkor is megmarad, ha eltrljk a szervezett kormnyt. Meg kell tanulnunk tisztelni embertrsainkban az embert: ne tmadjuk s ne knyszertsk ket, tekintsk msok szabadsgt oly szentnek, mint a magunkt; tiszteljk a msik ember szabadsgt s szemlyisgt, mondjunk le a knyszer minden formjrl, tanuljuk meg, hogy a szabadsg hibinak egyetlen gygymdja a mg tbb szabadsg s a rend szlanyja is a szabadsg.
Tovbb azt is meg kell tanulnunk, hogy az egyenlsg egyenl lehetsgeket jelent, a monoplium pedig tagadja ezt, s az egyenlsget csak a testvrisg biztosthatja. Ezt csak gy tanulhatjuk meg, ha megszabadulunk a kapitalizmus s a tulajdon, az enym s a tied hamis eszmjtl, a tulajdon szk rtelmezstl.
Ha ezt megtanuljuk, belenvnk a valdi szabadsg s szolidarits szellembe, s tudni fogjuk, hogy minden eredmny lelke a szabad trsuls. Akkor majd felismerjk, hogy a trsadalmi forradalom az egyttmkds, a szolidris cl, a kzs erfeszts mve.
Taln valaki ezt a folyamatot tl lassnak tartja, gy vli, hogy a munka tl sok idt vesz ignybe. Igen, elismerem, a feladat tlsgosan nehz. De gondoljuk csak meg, jobb-e a hzat gyorsan, de rosszul felpteni, hogy a fejnkre szakadjon, vagy jl megpteni mg akkor is, ha az hosszabb s kemnyebb munkt ignyel.
Ne feledjk, hogy a trsadalmi forradalom az egsz emberisg szabadsgt s jltt jelenti, s tle fgg a munka teljes s vgleges felszabadulsa. Vegyk azt is figyelembe, hogyha a munkt rosszul vgezzk el, akkor az sszes befektetett erfeszts s szenveds krba vsz, vagy mg rosszabb trtnik, ugyanis ha kontr mdon csinlunk forradalmat, akkor csak j zsarnoksgot lltunk a rgi helybe, s az j zsarnoksgoknak j lettartamuk van ppen azrt, mert jak. Ezzel csak j, ersebb lncokat kovcsolunk a rgiek helybe.
Gondoljunk arra is, hogy az ltalunk elkpzelt trsadalmi forradalom befejezn azt a munkt, aminek sikern sok generci fradozott, hiszen az emberisg egsz trtnelme a szabadsg harca a szolgasg, a trsadalmi jlt kzdelme a nyomor s az elsettsg, az igazsg az igazsgtalansg ellen. Amit haladsnak neveznk, az nem ms, mint gytrelmes, de folyamatos menetels a tekintly s a kormny hatalmnak korltozsa, s az egyn, valamint a tmegek jogainak s szabadsgnak nvelse irnyban. Ez a kzdelem mr vezredek ta tart. Azrt tartott ilyen sokig s mg nem is rt vget, mert az emberek nem tudtk, hogy mi az igazi baj: harcoltak valami ellen vagy valamirt, kirlyokat vltottak le, j kormnyokat alaktottak, megbuktattak egy uralkodt, hogy msikat juttassanak hatalomra, elztek egy „idegen” elnyomt csak azrt, hogy egy bennszltt igjba hajtsk a fejket, eltrltk a zsarnoksg egyik formjt, pldul a crt, s alvetettk magukat egy prt diktatrjnak, s minduntalan a vrket adtk s hsiesen felldoztk az letket abban a remnyben, hogy megszerzik a szabadsgot s a jltet.
De csupn j urakat sikerlt szereznik, mert akrmilyen elkeseredetten s nemesen kzdttek, soha nem jutottak el a bajok igazi forrshoz, a hatalom s a kormny elvhez. Nem tudtk, hogy az a szolgasg s az elnyoms forrsa, s ezrt soha nem sikerlt megszereznik a szabadsgot.
Ma mr tudjuk, hogy az igazi szabadsg nem a kirlyok vagy uralkodk cserlgetsnek fggvnye. Tudjuk, hogy az r s szolga egsz rendszernek el kell tnnie, hogy az egsz trsadalmi sma rossz, hogy el kell trlni a kormnyt s a knyszert, hogy fel kell szmolni a hatalomnak s a monopliumnak mg az alapjait is. Mg mindig gy gondolod, hogy brmilyen felkszls egy ilyen nagy feladatra tlsgosan nehz?
Ismerjk teht fel teljes egszben, hogy milyen fontos felkszlni a trsadalmi forradalomra, mgpedig helyesen.
– De vajon melyik a helyes t? – krdezed. – s kinek kell felkszlnie? – Hogy kinek kell felkszlnie? Elszr is neked s nekem – azoknak, akiknek rdekk fzdik a forradalom sikerhez, akik segteni akarnak a megvalstsban. s te meg n jelentnk minden frfit s nt, legalbb is minden tisztessges frfit s nt, mindenkit, aki gylli az elnyomst s szereti a szabadsgot, mindenkit, aki nem kpes elviselni a vilgot napjainkban megtlt nyomorsgot s igazsgtalansgot.
s mindenekfelett azokat, akik a legtbbet szenvednek a fennll viszonyoktl, a brrabszolgasgtl, az alvetettsgtl s megalzottsgtl. – Termszetesen a munksok – mondod. – Igen, a munksok. Sajt rdekk eltrlni a mai intzmnyeket, amelyeknek k a legnagyobb ldozatai. Helyesen mondjk, hogy „a munksok felemelkedst maguknak a munksoknak kell megvalstaniuk”, mert ezt helyettk egyetlen trsadalmi osztly sem fogja elvgezni. A munkssg felemelkedse egyttal az egsz trsadalom megvltst is jelenti, ezrt beszlnek egyesek a munkssg „trtnelmi kldetsrl”, amely elhozza a jobb idket.
De a „kldets” rossz sz. Olyan ktelessgre vagy feladatra utal, amelyet az emberre kvlrl bzott egy kls hatalom. Hamis s flrevezet fogalom, lnyegt tekintve vallsos, metafizikus rzelem. Valjban ha a munkssg felszabadtsa „trtnelmi kldets”, akkor a trtnelem majd gondoskodik is rla, hogy megvalsuljon, fggetlenl attl, hogy mit gondolunk, rznk vagy tesznk. Ez a szemllet szksgtelenn, flslegess teszi az emberi erfesztst, hiszen „bekvetkezik az, aminek el kell jnnie”. Az effle fantasztikus elkpzels pusztt hatssal van minden kezdemnyezsre, az emberi szellem s akarat rvnyestsre.
Veszlyes s kros gondolat ez. Az emberen kvl nincs er, amely felszabadtan, amely brmifle „kldetssel” megbzn. Sem a menny, sem a trtnelem nem kpes erre. A trtnelem arrl szl, ami megtrtnt. Tanulsggal szolglhat, de feladatot nem bz rnk. A proletaritusnak nem „kldetse”, hanem rdeke, hogy felszabadtsa magt a szolgasgbl. Ha a munkssg tudatosan s aktvan nem trekszik r, akkor sohasem fog „megtrtnni”. Meg kell szabadulnunk a „trtnelmi kldetsek” ostoba s hamis gondolattl. A tmegek csak gy szerezhetik meg a szabadsgot, ha fokozatosan felismerik vals helyzetket, elkpzelik lehetsgeiket s az erejket, ha megtanuljk s a gyakorlatban is alkalmazzk az egysget s az egyttmkdst. Ha ezt elrik, akkor egyttal felszabadtjk az emberisg tbbi rszt is.
ppen ezrt a proletrok kzdelme mindenkit rint s valamennyi szinte frfinak s nnek segtenie kell a munkssgnak nagy feladata vgrehajtsban. Igaz ugyan, hogy csak a verejtkezve dolgozk kpesek elvgezni a felszabadts munkjt, mgis szksgk van ms trsadalmi csoportok segtsgre. Ne felejtsk el, hogy a forradalomnak szembe kell nznie a vilg talaktsnak s egy j civilizci felptsnek nehz krdsvel, mert ez a munka a legnagyobb forradalmi integritst, az sszes jszndk s szabadsgszeret elem intelligens egyttmkdst kveteli meg. Azt mris tudjuk, hogy a trsadalmi forradalom nem pusztn a kapitalizmus eltrlsbl ll. Kidobhatjuk a kapitalizmust, ahogy a feudalizmustl is megszabadultunk, s mgis rabszolgk maradunk, akr korbban. Most a magnmonopliumok szolgi vagyunk, ehelyett az llamkapitalizmust szolglhatjuk, ahogy pldul Oroszorszg npvel trtnt, vagy ahogy a krlmnyek Olaszorszgban s msutt alakulnak.
Sohase feledjk, hogy a trsadalmi forradalom nem az alvetettsg egyik formjt akarja felvltani egy msikkal, hanem mindazt fel akarja szmolni, ami szolgasgba dnti s elnyomja az embert.
Sikeres kimenetel lehet egy konspiratv monoplium politikai forradalma, amely az uralkod frakcit egy msikkal cserli fel. A trsadalmi forradalom azonban nem pusztn politikai vltozs, hanem alapvet gazdasgi, erklcsi s kulturlis talakuls. Egy sszeeskv kisebbsg vagy politikai prt effle tevkenysge szksgkppen szembetallja magt a nagy tbbsg aktv vagy passzv ellenllsval, s ezrt a rendszer diktatrba s terrorba hanyatlik.
Az ellensges tbbsggel szemben a trsadalmi forradalom kezdettl fogva buksra van tlve. Ez teht azt jelenti, hogy a forradalom legels elkszt munkja megnyerni a szles tmegeket, hogy tmogassk a forradalmat s clkitzseit, vagy legalbb semlegesteni kell ket, aktv ellensgbl passzv rokonszenvezv vltoztatni, hogy ne harcoljanak a forradalom ellen, ha mr mellette nem is kzdenek.
A trsadalmi forradalom tnyleges, pozitv munkjt termszetesen maguknak a munksoknak, a dolgoz embereknek kell elvgeznik. s ne felejtsk el, hogy nemcsak a gyri munks tartozik a dolgozkhoz, hanem a farmok munksai is. Egyes radiklisok hajlamosak arra, hogy tl nagy hangslyt helyezzenek az ipari proletaritusra s kzben szinte teljesen elhanyagoljk a mezgazdasgi dolgozkat. Ugyan mit rhet el a gyri munks a farmer nlkl? A mezgazdasg az let elsdleges forrsa, s a vros a falu nlkl hezne. Flsleges dolog sszehasonltani az ipari munkst a mezgazdasgi dolgozval s viszonylagos rtkket taglalni. Egyik sem lehet meg a msik nlkl, az letben mindkett egyarnt fontos, miknt a forradalomban s az j trsadalom felptsben is az.
Az igaz, hogy a forradalom elszr inkbb az iparvidkeken tr ki s nem a mezgazdasgi terleteken. Ez termszetes, mivel ott a dolgoz npessg nagyobb kzpontjai vannak s nagyobb az elgedetlensg is. De ha az ipari proletaritus a forradalom lcsapata, akkor a mezgazdasgi munks a gerincoszlopa. Ha az utbbi gyenge vagy megtrt, akkor elveszett az lcsapat is, a forradalom is.
Ezrt a trsadalmi forradalom munkja mind az ipari munks, mind a mezgazdasgi dolgoz kezben van. Sajnos el kell ismerni, hogy a kett kztt tl kevs a megrts, szinte nincs bartsg s kzvetlen egyttmkds. s ami mg ennl is rosszabb s bizonyra ennek az eredmnye, hogy az ipari s a mezgazdasgi proletaritus kztt van bizonyos ellenszenv s szembenlls. A vrosi ember tlsgosan kevss rtkeli a farmer nehz s kimert munkjt. A farmer pedig sztnsen rossznven veszi ezt, st, mivel nem ismeri a kimert s gyakran veszlyes gyri munkt, a paraszt a vrosi munkst gyakran tekinti ttlennek. Elengedhetetlen, hogy k ketten kzelebb kerljenek s jobban megrtsk egymst. A kapitalizmus nem annyira a munkamegosztsra, mint inkbb a munksok megosztsra tr. Igyekszik egyms ellen usztani a fajokat, a gyri munkst a paraszt ellen, a segdmunkst a szakmunks, egyik orszg munksait a msik ellen. A kizskmnyol osztly ereje az egysg nlkli, megosztott munksosztlyban rejlik. A trsadalmi forradalom azonban megkveteli a dolgoz tmegek egysgt, s mindenekeltt az ipari proletr egyttmkdst mezgazdasgi testvrvel.
Kettejk egymshoz val kzeledse fontos lps a trsadalmi forradalom elksztsben. Tnyleges kapcsolatuk elsdleges szksgszersg. A kzs tancsok, delegtusok cserje, szvetkezetek rendszere s hasonl mdszerek szorosabb ktelkeket s jobb megrtst termtenek a munks s a paraszt kztt.
Azonban nem csak a gyri proletr s a mezgazdasgi munks egyttmkdse szksges a forradalomhoz. Konstruktv munkjhoz mg egy elem elengedhetetlenl szksges. Ez pedig az rtelmisgi kpzett elmje.
Ne kvessk el azt a hibt, hogy azt higgyk, a vilgot csak kzzel ptettk. Ehhez sz is kellett. Hasonlkppen a forradalomnak szksge van mind az emberi izomerre, mind az szre. Sokan azt hiszik, hogy a fizikai munks kpes elvgezni a trsadalom egsz munkjt. Ez hamis eszme, nagyon slyos hiba, ami vgtelen bajok forrsa. Ez az elkpzels mr a korbbi alkalmakkor is nagy krt okozott s j okkal tarthatunk tle, hogy a forradalom legjobb erfesztseit is legyzheti.
A munksosztly az ipari brmunkssgbl s a mezgazdasgi dolgozkbl ll. A munksoknak azonban szksgk van az rtelmisgi elemek szolglataira, az ipari szervezre, a villamos- s a gpszmrnkre, a mszaki specialistra, a tudsra, a feltallra, a vegyszre, a nevelre, az orvosra, a sebszre. Rviden a proletaritusnak elengedhetetlenl szksge van bizonyos rtelmisgi elemek segtsgre, akiknek egyttmkdse nlkl termel munka nem lehetsges.
A valsgban a legtbb rtelmisgi is a proletaritushoz tartozik. k az rtelmisgi proletaritus, a szellem proletaritusa. Nyilvnvalan nincs klnbsg abban, hogy az ember a kezvel vagy az agyval keresi meg a kenyert. Valjban semmilyen munkt nem lehet csak kzzel vagy csak sszel vgezni. Mindenfajta erfesztsben mindkettre szksg van. Hasonlkppen az ptsznek is elbb t kell gondolnia a tervet, mieltt papron megrajzolja s a gyakorlatba tlteti.
– De csak a munka tud termelni – veti ellen a bartod –, a szellemi munka nem termelkeny. – Tvedsz, bartom. Egyedl sem a fizikai munka, sem a szellemi munka nem kpes semmit termelni. Mindkettre, a kett egyttes munkjra van szksg, hogy ltrejjjn valami. A falaz s a kmves az ptsz tervei nlkl nem tudja felpteni a gyrat s az ptsz sem tud hidat pteni vas s acl nlkl. Egyikk sem kpes egyedl termelni. A kett egytt viszont csodkra kpes.
Tovbb, ne essnk abba a tvedsbe, hogy azt higgyk, csupn a termel munka szmt. Sok olyan munka van, ami kzvetlenl nem termel, de hasznos, st ltezsnkhz s knyelmnkhz elengedhetetlenl szksges, teht ugyanolyan fontos, mint a termel munka.
Vegyk pldul a vasti mrnkt s a kalauzt. k maguk nem termelk, de a termelsi rendszer elengedhetetlen rszei. A vast s ms szlltsi eszkzk nlkl sem a termels, sem az eloszts nem mkdne.
A termels s az eloszts az let ugyanazon plusnak kt pontja. Az egyikhez szksges munka ugyanolyan fontos, mint az, ami a msikhoz kell.
Amit az imnt mondtam, rvnyes az emberi erfeszts szmos fzisra, amelyek nmagukban kzvetlenl nem produktvak, de ltfontossg szerepet jtszanak gazdasgi s trsadalmi letnk sokoldal folyamataiban. A tuds, a nevel, az orvos s a sebsz az ipari rtelmezs szerint nem termelnek. Munkjuk azonban elengedhetetlenl szksges az letnkhz s a jltnkhz. Civilizlt trsadalom nem ltezhet nlklk.
Ezrt nyilvnval, hogy a hasznos munka ugyanolyan fontos, akr az agy, akr az izomer vgzi: akr fizikai, akr szellemi munka. Az sem szmt, hogy fizetst vagy brt kapunk rte, sokat vagy keveset, hogy milyen a politikai vagy egyb vlemnynk.
A forradalomban az j let felptshez minden olyan elemre szksg van, ami a kzjhoz hasznos munkval jrul hozz. Szolidris egyttmkdsk nlkl egyetlen forradalom sem lehet sikeres s jobb, ha ezt minl elbb megrtjk. A trsadalom jjptse magba foglalja az ipar tszervezst, a termels megfelel mkdst, az eloszts irnytst s szmos ms szocilis, oktatsi s kulturlis erfesztst, hogy a mai brrabszolgasgot szabadsgg s jltt alakthassuk t. Csak kz a kzben munklkodva fogja az izomer proletaritusa megoldani ezeket a problmkat.
Rendkvl sajnlatos, hogy a fizikai s a szellemi dolgozk kztt bartsgtalan, st ellensges a viszony. Ez az rzs a megrts hinyban, a mindkt oldalon tapasztalhat eltletben s szkltkrsgben gykerezik. Sajnos el kell ismernnk, hogy bizonyos munkskrkben, de mg egyes szocialista- s anarchistakrkben is tapasztalhat az a tendencia, hogy szembellitsk a munksokat a szellemi proletaritussal. Ez a belltds ostoba s bns, mert csak krt okoz a trsadalmi forradalom nvekedsnek s fejldsnek. Az orosz forradalom els szakaszban a bolsevikok egyik vgzetes hibja ppen az volt, hogy szndkosan olyan mrtkben szembefordtottk a brmunksokat az rtelmisgi osztlyokkal, hogy lehetetlenn vlt a barti egyttmkds. E politika kzvetlen kvetkezmnye az rtelmes irnyts hinyban az ipar sszeomlsa lett s csaknem teljesen megllt a vast, mert nem volt szakkpzett igazgatsa. Amikor Lenin ltta, hogy Oroszorszg a gazdasgi hajtrs fel tart, elhatrozta, hogy a gyri munks s a paraszt egyedl nem kpes fenntartani az orszg ipari s mezgazdasgi lett, s szksg van az rtelmisgi elemek segtsgre. j rendszert vezetett be, hogy rvegye a mszakiakat, segtsenek az jjpts munkjban. De a vltozs majdnem ksn rkezett, ugyanis a gyllet s ldztets vei olyan szles szakadkot teremtettek a munks s szellemi dolgoz testvre kztt, hogy pldtlanul nehz lett a klcsns megrts s az egyttmkds. Oroszorszgnak vekbe kerlt, amg hsies erfesztsekkel rszlegesen jvtehette a testvrhbor kvetkezmnyeit.
Jegyezzk meg az orosz ksrletnek ezt az rtkes tapasztalatt.
– De az rtelmisgiek a kzposztlyokhoz tartoznak – vethetjk ellen – s burzso belltottsgak. – Igaz, az rtelmisg ltalban burzso mdon tekinti a dolgokat, de vajon a legtbb munks nem ugyanezt teszi? Ez csupn azt jelenti, hogy mindkettt mlyen titattk az nkny s a kapitalizmus eltletei. Ezeket kell az emberek felvilgostsval s nevelsvel kitrlni, akr fizikai, akr szellemi dolgozkrl van sz. A trsadalmi forradalom elksztsben ez az els lps.
Az azonban nem igaz, hogy az rtelmisg mint olyan, szksgkppen a kzposztlyokhoz tartozik.
Az gynevezett rtelmisgiek igazi rdekei inkbb a munksokval, mint a tulajdonosokval azonosak. Ktsgtelen azonban, hogy ezt a legtbbjk nem ismeri fel. De a viszonylag jl fizetett vasti kalauz vagy mozdonyvezet sem rzi magt inkbb a munksosztly tagjnak. Jvedelme s hozzllsa alapjn is a burzsozihoz tartozik. Azt azonban, hogy valaki milyen trsadalmi osztlyhoz tartozik, nem a jvedelme vagy az rzsei hatrozzk meg. Ha az utcai koldus milliomosnak kpzeli magt, attl valban az is? Az ember tnyleges helyzetn nem vltoztat az, hogy mit kpzel magrl. s a tnyleges helyzet az, hogyha valaki knytelen eladni a munkaerejt, akkor alkalmazott, a fizetstl fgg, brmunks s mint ilyen, az igazi rdekei azonosak az alkalmazottak rdekeivel, s akkor az adott szemly a munksozstlyhoz tartozik.
Igazsg szerint a szellemi proletr mg jobban alrendeltje kapitalista urnak, mint a csknnyal s lapttal dolgoz. Ez utbbi knnyen vltoztat munkahelyet. Ha nem akar egy fnknek dolgozni, kereshet egy msikat. A szellemi proletr azonban sokkal jobban fg egy bizonyos munktl. Erfesztseinek terlete korltozottabb. Semmilyen szakmban nem kpzett, fizikailag alkalmatlan arra, hogy napszmosknt dolgozzon, ezrt (ltalban) lehetsge az ptszet, a mrnkskds, az jsgrs vagy effle munka viszonylag szk krre korltozdik. Ezrt kiszolgltatott a munkaadjnak, s ezrt hajlik arra, hogy mell lljon a munkapadnl dolgoz, nlnl fggetlenebb munks testvrvel szemben.
De brmilyen legyen is a fizetsbl l s fgg rtelmisgi belltdsa, a proletr osztlyhoz tartozik. Mgis teljesen hamis azt lltani, hogy az rtelmisgiek mindig a munkltatk oldaln llnak, a munksokkal szemben. „ltalban ezt teszik”, hallom a radiklis fanatikus kzbevetst. s a munksok? Vajon k ltalban nem a munkltatkat s a kapitalista rendszert tmogatjk? Vajon fennmaradhatna a rendszer az tmogatsuk nlkl? Ebbl azonban hiba lenne levonni azt a kvetkeztetst, hogy a munksok tudatosan fognak kezet kizskmnyolikkal. s ez az rtelmisgiek esetben sem lenne kisebb tveds. Ha ez utbbiak tbbsge az uralkod osztly mellett ll, ez a trsadalmi tudatlansg miatt van, azrt, mert minden „rtelmisgi” mivoltuk ellenre sem rtik meg, mi az igazi rdekk. Ugyangy a munksosztly nagy tmegei sem tudjk, mi az igazi rdekk, segtik gazdikat munkstrsaik ellen nha mg ugyanazon az ipargon vagy gyron bell is, nem beszlve arrl, hogy nincs bennk orszgos vagy nemzetkzi szolidarits. Ez csupn azt bizonytja, hogy az egyiknek ugyangy, mint a msiknak, a fizikai munksnak nem kevsb, mint a szellemi proletrnak szksge van a felvilgostsra.
Legynk igazsgosak az rtelmisggel s ismerjk el, hogy legjobbjaik mindig is az elnyomottak mellett lltak. A szabadsgot s az emancipcit hirdettk s gyakran elsknt adtak hangot a robotol tmegek legmlyebb trekvseinek. A szabadsgharcban gyakran a munksokkal vllvetve kzdttek a barikdokon s az gykrt adtk letket.
A bizonytkokat nem kell messze keresnnk. Kzismert tny, hogy az elmlt szz vben minden halad, radiklis s forradalmi mozgalmat szellemileg s lelkileg az rtelmisgi osztlyok legkitnbb elemei sztnztk. Az orosz forradalmi mozgalom kezdemnyezi s szervezi szz vvel ezeltt pldul rtelmisgiek voltak, frfiak s nk, akik nem voltak proletr szrmazsak vagy helyzetek. s szabadsgszeretetk sem volt pusztn elmleti. A sz szoros rtelmben ezrek szenteltk tudsukat s tapasztalatukat s lltottk letket a tmegek szolglatba. Nincs mg egy olyan orszg, ahol ilyen nemes frfiak s nk azzal bizonytottk szolidaritsukat a kisemmizettekkel, hogy sszefogtak az elnyomottakkal, s ezzel magukra usztottk a sajt osztlyuk haragjt s ldzst. A kzelmlt trtnelem csakgy, mint a rgebbi, telve van ilyen pldkkal. Kik voltak a Garibaldik, a Kossuthok, Liebknechtek, Rosa Luxemburgok, Landauerek, Leninek s Trockijok, ha nem kzposztlybeli rtelmisgiek, akik a proletaritusnak adtk magukat? Minden orszg s minden forradalom az szabadsg s munkssg irnti odaadsuktl tndkl.
Ne felejtsk el ezeket a tnyeket s ne vaktson el a fanatikus eltlet s az alaptalan szembenlls. Az rtelmisgi a mltban nagy szolglatot tett a munksnak. Hogy a jvben milyen mrtkben lesz kpes s hajland hozzjrulni a trsadalmi forradalom elksztshez s megvalstshoz, az attl fgg, mikppen viselkedik majd vele szemben a munks.
A forradalom vdelme
– Ttelezzk fel, hogy a rendszered killja a prbt, van md a forradalom megvdsre? – hangzik a krds. – Termszetesen. – Akr fegyveres ervel is? – Igen, ha szksges. – De a fegyveres er maga a szervezett erszak. Nem azt mondtad, hogy az anarchizmus ellene van? – Az anarchizmus ellenez mindent, ami korlttozza az ember szabadsgt, trtnjen az ervel, erszakkal vagy brmi mssal. Minden invzi s knyszer ellen van. De ha brki megtmad tged, akkor az, aki hdtan lp fel s erszakot alkalmaz ellened. Jogod van az nvdelemre. Mi tbb, anarchistaknt ktelessged vdelmezni a szabadsgodat, ellenllni a nyomsnak s a knyszernek. Klnben rabszolga vagy s nem szabad ember. Ms szval, a trsadalmi forradalom nem tmad senkit, de brhonnan ri tmads, meg fogja vdeni magt.
Klnben nem szabad sszetveszteni a trsadalmi forradalmat az anarchival. A forradalom egyes szakaszaiban erszakos felforduls; az anarchia a szabadsg s a bke trsadalmi llapota. A forradalom az eszkz, amivel megvalstjuk az anarchit, de nem azonos azzal. Utat tr az anarchia fel, olyan feltteleket teremt, amelyek lehetv teszik a szabad letet.
A forradalom azonban csak gy rheti el cljt, ha az anarchista eszmk s szellem itatja t s vezrli. A cl alaktja az eszkzket csakgy, mint a szerszmnak is alkalmasnak kell lennie az elvgzend munkra. Ez azt jelenti, hogy a trsadalmi forradalom eszkznek is, cljnak is anarchistnak kell lennie.
A forradalmi vdelem legyen sszhangban a szellemvel. Az nvdelem kizrja a knyszerts, az ldztets s a bossz minden tettt. Csupn a tmads visszaversre trekszik s meg akarja fosztani az ellensget attl, hogy rtrhessen.
– A klfldi tmadst hogy lehet visszaverni? – A forradalom erejvel. Mibl ll ez az er? Mindenekeltt a np tmogatsbl, az ipari s a mezgazdasgi tmegek odaadsbl. Ha gy rzik, hogy k maguk csinljk a forradalmat, hogy urai lettek a sajt letknek, hogy elnyertk a szabadsgot s a sajt jltket ptik, akkor a forradalom legnagyobb ereje pontosan ebben az rzsben rejlik. Ma a tmegek harcolnak a kirlyrt, a kapitalistrt vagy az elnkrt, mert azt hiszik, hogy rdemes rtk kzdeni. Amint hisznek a forradalomban, hallukig fogjk vdelmezni azt.
Szvvel-llekkel fognak harcolni a forradalomrt, miknt Petrogrd flig hez frfiai, asszonyai s mg gyermekei is kzdttek szinte puszta kzzel Jugyenics tbornok fehr hadserege ellen. Ha elvesszk ezt a hitet, ha megfosztjuk az embereket a hatalomtl azzal, hogy valamilyen hatsgot helyeznk fljk, legyen az akr egy politikai prt vagy katonai szervezet, ezzel vgzetes csapst mrtnk a forradalomra. Megfosztottuk f erforrstl, a tmegektl. Vdtelenn tettk a forradalmat.
A forradalom egyetlen hatsos vdelmt a felfegyverzett munksok s parasztok jelentik. Szakszervezeteik s szvetsgeik rvn beren kell rkdnik az ellenforradalmi tmadsokkal szemben. A gyr s az zem, a bnya s a mezk munksa a forradalom katonja. Szksg szerint van a munkapadnl, az eke mgtt vagy a csatatren. De akr a gyrban van, akr az ezrednl, a forradalom lelke s az akarata hatrozza meg a forradalom sorst. Az iparban a mhelybizottsgok, a laktanyban a katonai bizottsgok minden forradalmi er s tevkenysg forrsai.
Az orosz forradalmat legkritikusabb kezdeti szakaszaiban a munksokbl ll nkntes Vrs Grda vdte meg sikerrel. Ksbb ismt az nkntes parasztezredek gyztk le a fehr seregeket. A ksbb megszervezett regulris Vrs Hadsereg tehetetlen lett volna az nkntes munks- s paraszthadosztlyok nlkl. Ilyen parasztnkntesek tiszttottk meg Szibrit Kolcsaktl s horditl. szak-Oroszorszgban megint csak a munksok s a parasztok egysgei ztk ki az idegen seregeket, amelyek azrt jttek, hogy a npet a helyi reakcisok igjban hajtsk. Ukrajnban a povstancsi nven ismert nkntes paraszthadseregek mentettk meg a forradalmat a sok ellenforradalmr tbornoktl, klnsen Gyenyikintl, amikor ez utbbi mr Moszkva kapuinl llt. s a forradalmi povstancsik szabadtottk fl Dl-Oroszorszgot Nmetorszg, Franciaorszg, Olaszorszg s Grgorszg intervencis hadaitl, s nagyrszt k takartottk el Wrangel tbornok erit is.
A forradalom katonai vdelmhez szksg lehet egy fparancsnoksgra, a tevkenysgek sszehangolsra, fegyelemre s a parancsnoknak val engedelmessgre. Mindennek azonban a munksok s a parasztok odaadsbl kell fakadnia s a helyi, regionlis, valamint fderlis szervezeteikben megvalsul nkntes egyttmkdskn kell alapulnia. A kls tmads elleni vdekezs sikernek legbiztosabb garancija, hasonlan a trsadalmi forradalom sszes tbbi problmjhoz, a tmegek aktv rdekldse, autonmija s nrendelkezse.
rtsk meg jl, hogy a forradalom egyedl hatkony vdelme az emberek belltdstl fgg. Az emberek elgedetlensge a forradalom legrosszabb ellensge s legnagyobb veszlye. Soha ne feledjk, hogy a trsadalmi forradalom ereje szerves s nem mechanikus: nem a mechanikus, katonai intzkedseiben rejlik, hanem a szorgalmban, abban, ahogy kpes jjpteni az letet, megteremteni a szabadsgot s az igazsgot. rezzk az emberek, hogy valban az gyk forog kockn s akkor a legutols ember is oroszlnknt fog harcolni rte.
A bels vdelemre ugyanaz vonatkozik, mint a klsre. Milyen eslyei lehetnek egy fehr tbornoknak vagy ellenforradalmrnak, ha nem hasznlhatja ki az elnyomst s az igazsgtalansgot, hogy az embereket a forradalom ellen usztsa? Az ellenforradalom csakis az emberek elgedetlensgbl tpllkozhat. Ahol a tmegek tudjk, hogy a forradalom s annak minden tevkenysge a sajt kezkben van, hogy k maguk intzik a dolgokat s szabadon megvltoztathatjk a mdszereket, ha szksgesnek tlik, ott az ellenforradalom nem tall tmogatra s rtalmatlan.
– De vajon hagynd az ellenforradalmrokat, hogy ha akarnak, usztsanak? – Termszetesen. Mondjanak, amit akarnak. Ha korltozzuk ket, azzal csak ldztt osztlyt hozunk ltre s ezzel melljk lltjuk az emberek irntuk s az gyk irnt rzett rokonszenvt. A szls s a sajt elnyomsa nemcsak a szabadsg elmleti megsrtse, hanem a forradalom alapjait kzvetlenl sjt csaps. Elszr is problmkat tmasztana ott, ahol eddig ilyen nem volt. Olyan mdszereket vezetne be, amelyek szksgkppen eredmnyeznek elgedetlensget s szembenllst, kesersget s ellensgeskedst, brtnt, Csekt s polgrhbort. Mindez flelmet s bizalmatlansgot teremtene, sszeeskvsket szlne s elvezetne a terror uralmhoz, ami a mltban mindig meglte a forradalmat.
A trsadalmi forradalomnak kezdettl fogva teljesen ms elveken, j koncepcin s belltdson kell nyugodnia. A teljes szabadsg a ltalapja s soha ne feledjk, hogy a rossz s a rendetlensg gygyrja a mg nagyobb szabadsg, nem pedig az elnyoms. Az elnyoms csak erszakhoz s puszttshoz vezet. – Teht nem vditek meg a forradalmat? – krdezi a bartod. – Termszetesen megvdjk. De a puszta beszd, a vlemnynyilvnts ellen nem. A forradalomnak elg nagynak kell lennie ahhoz, hogy dvzlje a legkemnyebb kritikt is, s hasznot hzzon belle, ha az jogos. A forradalom a leghatrozottabban meg fogja vdeni magt az igazi ellenforradalommal szemben, az sszes aktv ellensggel szemben, minden olyan prblkozs ellenben, amely durva invzival vagy erszak alkalmazsval prblja legyzni vagy szabotlni. Ez a forradalom joga s ktelessge. De a legyztt ellensget nem fogja ldzni s nem ll bosszt egy egsz trsadalmi osztlyon, mert nmely tagjai hibt kvettek el. Az apk bneirt fiaik nem fognak bnhdni. – Mit fogtok csinlni az ellenforradalmrokkal? – A tnyleges harc s a fegyveres ellenlls emberi ldozattal jr s azok az ellenforradalmrok, akik elvesztik az letket, ilyen krlmnyek kztt elszenvedik tetteik elkerlhetetlen kvetkezmnyeit. De a forradalmrok nem vademberek. A sebeslteket nem fogjk lemszrolni s a foglyokat sem fogjk kivgezni. A tszokat sem fogjk lelni, mint ahogy ezt a barbr rendszert a bolsevikok alkalmaztk. – Hogy fogtok bnni a harc kzben foglyul ejtett ellenforradalmrokkal? – A forradalomnak j formt kell tallnia, sszer mdszerrel kell velk bnni. A rgi mdszer az, hogy bebrtnzzk ket, ttlensgre krhoztatjuk s sok ember alkalmazunk az rzsk s megbntetsk cljbl. S mikzben a vtkes brtnben l, a bezrtsg s a brutlis bnsmd mg keserbb teszi a forradalommal szemben, megersti az ellenllst, a bossz s az jabb sszeeskvsek gondolatt rleli benne. A forradalom ezeket a mdszereket ostobnak s a legjobb rdekeivel ellenttesnek fogja tekinteni. Ehelyett emberi bnsmddal igyekszik majd meggyzni a veresget szenvedett ellensget tvedsrl s az ellenlls rtelmetlensgrl. A szabadsgot alkalmazza majd a bossz helyett. Figyelembe veszi, hogy a legtbb ellenforradalmr inkbb bb, mint ellensg, tekintlyt s hatalmat hajhsz egynek flrevezetett ldozata. A forradalom tudni fogja, hogy ezek az emberek inkbb felvilgostsra szorulnak, mint bntetsre s az elbbi eredmnyesebb lesz, mint az utbbi. Ez a gondolat mr ma is terjedben van. A bolsevikok Oroszorszgban a szvetsges hadsereg idegen katoni kztt kifejtett forradalmi propagandjukkal hatkonyabban gyztk le az ellensget, mint a tzrsgkkel. Ezeket az j mdszereket mg az Egyeslt llamok kormnya is praktikusnak ismeri el s alkalmazza a nicaraguai kampnyban. Az amerikai replgpek proklamcikat s felhvsokat szrnak szt a nicaraguai np kztt, hogy rvegyk ket, hagyjk el Sandint s gyt, s az amerikai katonai vezetk ezektl a taktikktl a legjobb eredmnyeket vrjk. De a sandinista hazafiak az idegen hdtk ellen az otthonukrt s a hazjukrt harcolnak, mg az ellenforradalmrok a sajt npk ellen viselnek hadat. Az felvilgostsuk sokkal knnyebb s jobb eredmnyeket gr. – Gondolod, hogy ez a legjobb mdja az ellenforradalom kezelsnek? – Mindenkppen. A humnus bnsmd s a kedvessg hatkonyabb, mint a kegyetlensg s a bossz. Ez az j magatarts szmos ms, hasonl jelleg mdszert is sugall. Amint elkezdjk gyakorolni az j politikt, kifejldnek a klnfle mdok, hogyan bnjunk az sszeeskvkkel s a forradalom tevkeny ellensgeivel. Pldul alkalmazhatjuk azt az eljrst is, hogy az ellenforradalmi befolystl tvoli krzetekben sztszrjuk ket egynenknt vagy kis csoportokban, ahol forradalmi szellem s tudat kommunistk kztt lennnek. Ne felejtsk, hogy az ellenforradalmroknak is kell ennik. Ez azt jelenti, hogy olyan krlmnyek kztt talljk magukat, amikor a gondolataikat s az idejket msra knytelenek fordtani, nem pedig sszeeskvsek szervezsre. Ha a legyztt ellenforradalmrt szabadon hagyjuk s nem brtnzzk be, akkor gondoskodnia kell a meglhetsrl. Termszetesen nem fosztannk meg a ltfenntartstl, hiszen a forradalom lesz olyan nagyvonal, hogy mg az ellensgeit is eteni fogja. De a szban forg szemlynek csatlakoznia kell valamilyen kzssghez, szllsra van szksge s gy tovbb ahhoz, hogy lvezhesse az eloszt kzpont vendgszeretett. Ms szval a „szabadsg” ellenforradalmr „rabjai” meglhetsk tekintetben a kzssgtl s a kzssgi tagok jakarattl fggenek majd. Ebben a lgkrben fognak lni s a forradalmi krnyezet hatssal lesz rjuk. Vitathatatlanul nagyobb biztonsgban lesznek s elgedettebbek is, mintha brtnben lennnek s ezzel meg is sznnek a forradalom ellensgeinek lenni. Oroszorszgban ismtelten lthattunk erre pldt, olyan eseteket, amikor ellenforradalmrok megszktek a Cseka brtnbl s letelepedtek egy faluban vagy vrosban, ahol a mltnyos s tisztessges bnsmd eredmnyekppen a kzssg hasznos tagjai lettek, gyakran mg lelkesebben munklkodtak a kzjn, mint az tlagos polgr, mikzben sszeeskv trsaik szzai, akik nem voltak olyan szerencssek, hogy elkerljk a letartztatst, a brtnben a bossz gondolataival voltak elfoglalva s j terveket szttek.
A forradalmi np ktsgtelenl sokfle tervet ki fog prblni, miknt bnjon a „szabadsg rabjaival”. De brmilyen mdszereket is fognak alkalmazni, azok hatkonyabbak lesznek mint a bossz s bntets jelenlegi rendszere, melynek totlis csdjt az emberi tapasztalat bizonytja. Az j mdszerek kztt ki lehet prblni a szabad telepesek rendszert is. A forradalom lehetsget knl ellensgeinek arra, hogy az orszg valamely rszn letelepedjenek s alaktsanak ki olyan trsadalmi letet, ami nekik a legjobban megfelel. Nem hi brnd azt felttelezni, hogy a legtbbjk hamarosan elnyben fogja rszesteni a forradalmi kzssg testvrisgt s szabadsgt a sajt telepk reakcis rendszervel szemben. De ha ez nem kvetkezik be, akkor sincs veszve semmi. Ellenkezleg, maga a forradalom nyer vele a legtbbet, mert szellembl elhagyta a bossz s ldztets mdszert, helyette embersget s nagylelksget tanst. A forradalmi nvdelem, ha ilyen mdszerek ihletik, ppen az ellensgnek biztostott szabadsg ltal lesz mg hatkonyabb, gy kpes mg ellenllhatatlanabb s egyetemesebb hatst gyakorolni a tmegekre s az egsz vilgra. A trsadalmi forradalom legyzhetetlen ereje igazsgossgban s emberiessgben rejlik.
A szabadsg igaz tjt eddig egyetlen forradalom sem prblta ki. Egyiknek sem volt elgsges hite benne. A mltban a forradalmakat az erszak s elnyoms, a bossz s a terror jellemezte s ezzel az eredeti clok szenvedtek veresget. Elrkezett az id, hogy j mdszereket s utakat prbljunk ki. A trsadalmi forradalom az ember emancipcijt a szabadsg ltal kvnja elrni, de ha nincs elgsges hitnk a szabadsgban, akkor a forradalom nmaga tagadsa s rulja lesz. Merjk teht a szabadsgot: foglalja el az elnyoms s a terror helyt. Legyen a szabadsg a hitnk s a tettnk s ltala vlunk erss.
Csak a szabadsg teheti a trsadalmi forradalmat hatkonny s dvss. Egyedl ez kpes utat vgni a nagyobb magaslatok fel s felkszteni a trsadalmat arra, amikor a jlt s az rm mindenkinek az rksge lesz. Akkor kel fel majd az a nap, amikor az embernek elszr lesz alkalma a nvekedsre s kibontakozsra az anarchia szabad s bkez napfnye alatt.
(Fordtotta: Gthy Vera. A fordts alapja: Alexander Berkman: ABC of Anarchism. London, Freedom Press, 1977. 40–49., 81–86. o.)
|