Anarchizmus
2004.08.24. 21:41
Az anarchistk a szocializmus alaptival 1tt mindenfajta gazdasgi monoplium eltrlst kvetelik...
Az anarchizmus ideolgija
Az anarchizmus a trsadalmi gondolkods egyik meghatrozott szellemi ramlata, amelynek hvei fellpnek a trsadalomban lv gazdasgi monopliumok, valamint mindenfajta politikai s trsadalmi knyszert intzmny ellen. Az anarchistk a kapitalista gazdasgi rend helyett a termelerk kooperatv munkn nyugv szabad egyeslst tmogatjk, amelynek egyedli clja az volna, hogy kielgtse a trsadalom minden tagjnak elismert szksgleteit. Az anarchistk a jelenlegi nemzeti llamok s azok brokratikus, illetve politikai intzmnyeinek lettelen gpezete helyett szabad kzssgek fdercijt kvnjk, amelyeket kzs gazdasgi s trsadalmi rdekeik fznek egymshoz, s gyeiket klcsns egyetrts s szabad szerzds alapjn intzik.
Aki alaposabban tanulmnyozza a jelenlegi trsadalmi rendszer gazdasgi s politikai fejldst, szre fogja venni, hogy ezek a clok nem nhny ds fantzival megldott jt utpikus elgondolsaibl szrmaznak, hanem logikusan kvetkeznek a ltez trsadalmi meghasonlsok tfog vizsglatbl. Ezek a meghasonlsok a jelenlegi trsadalmi krlmnyek minden j szakaszban egyre vilgosabban s rtalmasabban nyilvnulnak meg. A modern monopolkapitalizmus s a totalitrius llam pusztn egy olyan fejlds utols stdiuma, amely nem cscsosodhatott ki msban. A jelenlegi politikai s trsadalmi reakcit fennll gazdasgi rendszernk baljs fejldse ksztette el s tmogatta minden mdon, s ez a fejlds vezette oda, hogy risi trsadalmi gazdagsg halmozdott fel kivltsgos kisebbsgek kezben, mikzben hatalmas embertmegek folyamatosan el vannak nyomva. Ez a rendszer az emberi trsadalom ltalnos rdekeit felldozta az egynek magnrdekeirt s gy mdszeresen alsta az emberek kztti igaz kapcsolatot. Az emberek elfelejtettk, hogy a szorgalom nem ncl, hanem csak eszkz kellene hogy legyen, amely biztostja az ember anyagi meglhetst, s lehetv teszi szmra egy magasabb szellemi kultra ldsait. Ahol a szorgalom minden, ahol a munka elveszti erklcsi jelentsgt s az ember semmi, ott a knyrtelen gazdasgi zsarnoksg birodalma kezddik, amelynek mkdse semmivel sem kevsb katasztroflis, mint brmilyen politikai zsarnoksg. A kett klcsnsen ersti egymst, azonos forrsbl tpllkoznak.
Modern trsadalmi rendszernk a trsadalmi organizmust minden orszgban ellensges osztlyokra szaggatja szt, a kzs kultrkrt pedig ellensges nemzetekre trdeli; mind az osztlyok, mind a nemzetek nyltan szemben llnak egymssal s szntelen harcuk lland megrzkdtatsokba tasztja a trsadalom kzssgi lett. A kt vilghbor fl vszzadon bell, borzalmas uthatsaik, s az j hbork lland veszlye, amely folyvst szorongat minden npet, csupn kvetkezmnyei ennek az elviselhetetlen llapotnak, amely csak tovbbi egyetemes katasztrfkhoz vezethet. A jelenlegi helyzet tarthatatlansgt bizonytja az az egyszer tny, hogy a legtbb llam ma knytelen vi jvedelmnek jkora rszt gynevezett nemzetvdelemre, valamint a rgi hbors adssgok trlesztsre klteni. Mindenki szmra vilgoss kell tenni, hogy annak az lltlagos biztonsgnak, amelyet az llam az egynnek knl, tlsgosan nagy az ra.
Az ember lett a blcstl a koporsig felgyel s oltalmaz llektelen politikai brokrcia folyvst nvekv hatalma egyre nagyobb akadlyokat grdt az emberek kztti egyttmkds el. Az a rendszer, amely ltnek minden aktusval felldozza a np, egsz nemzetek risi rsznek jltt nz hatalomvgynak s elenysz kisebbsgek gazdasgi rdeknek oltrn, szksgkppen eloldozza a trsadalmi ktelkeket, s oda vezet, hogy mindenki rksen hadakozik mindenkivel. Ez a rendszer csak annak a hatalmas szellemi s trsadalmi reakcinak volt a szllscsinlja, amely ma a modern fasizmusban s a totalitrius llam eszmjben fejezdik ki, s messze fellmlva az elmlt szzadok abszolt monarchiinak hatalomrlett, az llam totlis ellenrzse al kvnva vonni az emberi tevkenysg minden szfrjt. „Mindent az llamrt; mindent az llamon keresztl; semmit az llam nlkl!” – ez vlt egy j politikai teolgia vezrmotvumv, s ahogy a klnbz egyhzi teolgik szerint Isten minden s az ember semmi, gy eszerint a modern politikai hitvalls szerint az llam minden s a polgr semmi. s ahogy „az Isten akarata” kifejezst a privilegizlt kasztok akaratnak igazolsra hasznltk, gy az llam akarata mgtt ma csak azok nz rdeke rejtzik, akik ezt az akaratot sajt kedvk szerint rtelmezik s rerszakoljk a npre.
A modern anarchizmusban az a kt nagy ramlat egyesl, amely a francia forradalom eltt s azta jellegzetes kifejezdst tallt Eurpa szellemi letben: a szocializmus s a liberalizmus. A modern szocializmus akkor alakult ki, amikor a trsadalmi let les szem megfigyeli egyre vilgosabban felismertk, hogy a kormnyzs formjnak politikai alkata s vltozsai sohasem hatolnak annak a nagy problmnak gyrekig, amelyet trsadalmi problmnak neveznk. A szocializmus hvei felismertk, hogy a leggynyrbb elmleti feltevsek ellenre is lehetetlen a trsadalmi s gazdasgi feltteleket mindaddig mindenki javra egyenlv tenni, amg az emberek osztlyokba vlnak szt aszerint, hogy van-e tulajdonuk vagy nincs, olyan osztlyokra, amelyeknek puszta lte eleve kizrja a valdi kzssg gondolatt. s gy kialakult az a meggyzds, hogy a trsadalmi igazsgossg llapott csak akkor lehet elrni, ha megsznnek a gazdasgi monopliumok s kztulajdonba kerlnek a termeleszkzk; ebben az llapotban a trsadalom valdi kzssgg fog vlni, s az emberi munka nem a kizskmnyols cljt fogja szolglni, hanem biztostja mindenki jltt. De amikor a szocializmus elkezdte felsorakoztatni erit s mozgalomm vlt, azonnal felsznre kerltek bizonyos nzetklnbsgek, amelyek a klnbz orszgok trsadalmi krnyezetnek hatsbl vezethetk le. Tny, hogy a teokrcitl a cezarizmusig s a diktatrig mindenfajta politikai elgondols hatott a szocialista mozgalom bizonyos frakciira.
Ezenkzben a politikai gondolkods kt msik nagy ramlata vlt dnt jelentsgv a szocialista eszmk fejldsben: a liberalizmus, amely erteljesen sztnzte kivlt az angolszsz orszgok, valamint Hollandia s Spanyolorszg halad elmit, s a demokrcia, amelynek Rousseau adott hangot a Trsadalmi szerzdsben, s amelynek leghatsosabb kpviseli a francia jakobinizmus vezeti lettek. Mg a liberlis trsadalomelmletek az egynbl indultak ki, s az llam tevkenysgeit kvntk a minimumra szortani, a demokrcia egy elvont kollektv fogalomra, Rousseau ltalnos akaratra ptett, s ezt a nemzeti llamhoz kttte. A liberalizmus s a demokrcia mindenekeltt politikai fogalmak voltak, s minthogy eredeti hveik nagy rsze nemigen szmolt a trsadalom gazdasgi feltteleivel, e felttelek tovbbi fejldse gyakorlatilag sszeegyeztethetetlenn vlt a demokrcia, s mg inkbb a liberalizmus eredeti alapelveivel. A kapitalista gazdasg realitsain ztonyra futott a demokrcia a maga mottjval, a trvny eltti egyenlsggel, s a liberalizmus is a magval, hogy tudniillik az ember rendelkezik sajt szemlyvel. Amg minden orszgban embermillik knyszerlnek eladni munkaerejket a tulajdonosok elenysz kisebbsgnek, s cssznak a legszrnybb nyomorba, ha nem tallnak vevt, addig az gynevezett trvny eltti egyenlsg eszmje lszent csals csupn, mivel a trvnyeket azok hozzk, akik birtokoljk a trsadalmi gazdagsgot. De ugyangy nem lehet sz az emberek nrendelkezsrl sem, mert ez a jog megsznik, ha valaki knytelen egy msik ember gazdasgi parancsnak engedelmeskedni, amennyiben nem hajt hen halni.
Az anarchizmus a liberalizmussal egytt azt vallja, hogy minden trsadalmi gy mrtknek az egyn boldogsgnak s prosperitsnak kell lennie. S osztja a liberlis gondolkods nagy kpviselinek azt az elgondolst is, hogy a kormnyzat funkciit a minimumra kell szortani. Az anarchizmus hvei vgs kvetkezmnyeiig viszik ezt a gondolatot, s ki akarnak kszblni a trsadalom letbl minden politikai hatalommal rendelkez intzmnyt. Ha Jefferson a liberalizmus alapgondolatt gy fogalmazta meg: „Az a kormnyzat a legjobb, amelyik a legkevesebbet kormnyoz”, az anarchistk Thoreau-val azt mondjk: „Az a kormnyzat a legjobb, amelyik egyltaln nem kormnyoz.”
Az anarchistk a szocializmus alaptival egytt mindenfajta gazdasgi monoplium eltrlst kvetelik, s skra szllnak a fld s minden ms termeleszkz kztulajdona mellett, melyek hasznlatt szerintk megklnbztets nlkl mindenki szmra lehetv kell tenni; mivel a szemlyi s a trsadalmi szabadsg csak a mindenki szmra egyenl gazdasgi felttelek alapjn kpzelhet el. Magn a szocialista mozgalmon bell az anarchistk azt az llspontot kpviselik, hogy a kapitalizmus elleni kzdelmet a politikai hatalom knyszert intzmnyei elleni harcnak kell ksrnie, mert a trtnelemben a gazdasgi kizskmnyols mindig egyttjrt a politikai s a trsadalmi elnyomssal. Az ember ember ltali kizskmnyolsa s az ember ember fltti uralma elvlaszthatatlanok egymstl, mindkett felttelezi a msikat.
Amg az emberek tulajdonos s nem tulajdonos csoportja gyllkdve ll szemben egymssal a trsadalmon bell, a tulajdonos kisebbsg nem nlklzheti az llamot, hogy az megvdje privilgiumait. Amikor eltnik a trsadalmi igazsgtalansgnak ez az llapota, hogy tadja helyt a dolgok magasabb rendjnek, amelyben nem ismernek el klnleges jogokat s amelynek alapelve a trsadalmi rdekek kzssge, az emberek feletti kormnyzst fel kell hogy vltsa a gazdasgi s trsadalmi gyek irnytsa, vagy Saint-Simonnal szlva: „Eljn az az id, amikor az emberek kormnyzsnak mvszete eltnik. Egy j mvszet lp a helyre: a dolgok intzsnek mvszete.” E tekintetben az anarchizmust egyfajta nkntes szocializmusnak kell tekinteni.
Ez megszabadtja az anarchizmust a Marx s kveti ltal vallott elmlettl is, amely szerint az llam a proletrdiktatra formjban kikszblhetetlen tmeneti stdium az osztly nlkli trsadalom fel vezet ton, amelyben azutn az osztlyellenttek, majd az osztlyok maguk is felolddnak s eltnnek a sznrl, nyomukban az llammal. Ez az elgondols ugyanis, amely teljesen rosszul tli meg az llam valdi termszett, s a politikai hatalom tnyezjnek szerept a trtnelemben, csak az gynevezett gazdasgi materializmus kvetkezmnye, amely a trtnelem minden jelensgben a kor termelsi mdszereinek elkerlhetetlen kvetkezmnyt ltja. Ennek az elmletnek a hatsa alatt az emberek a klnbz llamformkat s az sszes tbbi trsadalmi intzmnyt „a trsadalom gazdasgi alapjn nyugv jogi s politikai felptmnynek” tekintik, s azt gondoljk, hogy ezzel megtalltk minden trtnelmi folyamat kulcst. A valsgban a trtnelem minden szakasza ezrvel knlja azokat a pldkat, amelyekben az orszgok gazdasgi fejldst szzadokra visszavetette az llam s annak hatalmi politikja.
Spanyolorszg az egyhzi monarchia kialakulsa eltt Eurpa iparilag legfejlettebb llama volt, s szinte minden tren els volt a gazdasgi termelsben. m egy vszzaddal a keresztny monarchia gyzelme utn ipargainak legnagyobb rsze eltnt, s ami megmaradt bellk, az a legnyomorsgosabb krlmnyek kztt tengdtt. A legtbb gazatban visszatrtek a legprimitvebb termelsi eljrsokhoz. A mezgazdasg sszeomlott, a csatornk s a vzi utak tnkrementek, s az orszg hatalmas terletei sivatagg vltak. Eurpban a fejedelmi abszolutizmus ostoba „gazdasgi elrsaival” s „ipari trvnykezsvel”, amely szigoran bntetett minden eltrst az elrt termelsi mdszerektl s lehetetlenn tette az j felfedezseket, szzadokra meggtolta az eurpai orszgok ipari fejldst, megakadlyozva a termszetes haladst. s mg most, a kt vilghbor borzalmas tapasztalatai utn is a nagyobb nemzeti llamok hatalmi politikja a legnagyobb akadlya az eurpai gazdasg rekonstrukcijnak.
Oroszorszgban viszont, ahol a proletaritus gynevezett diktatrja valsgg vlt, egy meghatrozott prt politikai, hatalmi aspircii akadlyoztk meg a gazdasgi let valban szocialista jjszervezst, s egy nyomaszt llamkapitalizmus szolgasgba knyszertettk az orszgot. A proletrdiktatra, amit a naiv lelkek tmeneti stdiumnak kpzelnek a valdi szocializmushoz vezet ton, mra rmletes zsarnoksgg s j imperializmuss ntte ki magt, amely semmiben sem marad el a fasiszta llamok zsarnoksga mgtt. A trtnelmi tapasztalatok fnyben szinte rossz viccnek hat az az llts, hogy az llamnak fenn kell maradnia egszen addig, amg a trsadalom mr nem bomlik ellensges osztlyokra.
A politikai hatalom minden fajtjnak elfelttele az emberi rabszolgasg valamilyen formja, amelynek fenntartsra a hatalmat ltrehozzk. Ahogy klsleg, vagyis ms orszgok vonatkozsban az llamnak mestersges ellentteket kell krelnia, hogy igazolja ltt, fennmaradsnak belsleg is lnyeges felttele, hogy a trsadalom kasztokra, csoportokra s osztlyokra hasadjon. A bolsevik brokrcia fejldse Oroszorszgban az lltlagos proletrdiktatrban – amely sohasem volt ms, mint egy kicsiny klikk diktatrja a proletaritus s az egsz orosz np fltt – pusztn egy rgi s szmtalanszor megismtld trtnelmi tapasztalat j pldja. Ez az j uralkod osztly, amely manapsg gyors tempban vlik j arisztokrciv, pp oly vilgosan elklnl az orosz parasztok s munksok hatalmas tmegeitl, ahogy a privilegizlt kasztok s osztlyok ms orszgokban elklnlnek a nptmegektl. s ez a helyzet mg elviselhetetlenebb vlik, amikor a zsarnok llam megtagadja az alsbb osztlyoktl azt a jogot, hogy panaszkodjanak a fennll krlmnyek miatt, mert minden tiltakozssal az letket kockztatjk.
De ha az Oroszorszgban lteznl jval nagyobb volna is a gazdasgi egyenlsg, ez sem jelentene biztostkot a politikai s a trsadalmi elnyoms ellen. A gazdasgi egyenlsg nmagban nem trsadalmi felszabaduls. Pontosan ez az, amit a szocializmus tekintlyelv irnyzatai sohasem voltak kpesek felfogni. A brtnben, a kolostorban vagy a laktanykban elg nagyfok a gazdasgi egyenlsg, minthogy a bentlakk ugyanolyan szllst, ugyanazt az telt, ugyanazt az egyenruht s ugyanazokat a feladatokat kapjk. Az si inka llam Peruban s a paraguayi jezsuita llam egyforma gazdasgi elltst biztostott egy merev rendszer minden lakjnak, m ennek ellenre a leggonoszabb zsarnoksg uralkodott, s az ember pusztn egy magasabb akarat automatja volt, melynek dntseit a legkisebb mrtkben sem befolysolhatta. Nem ok nlkl gondolta gy Proudhon, hogy a „szocializmus” szabadsg nlkl a rabszolgasg legrosszabb formja. A trsadalmi igazsgossg ignye csak akkor fejldhet megfelelen s akkor vlhat hatkonny, ha az ember szabadsgszeretetbl s felelssgrzetbl n ki s azon alapul. Ms szval, a szocializmus vagy szabad lesz vagy nem lesz egyltaln. Az anarchizmus eredeti s legmlyebb igazolsa ennek a tnynek a felismersben rejlik.
A trsadalom letben az intzmnyek ugyanarra valk, mint a fizikai szervek a nvnyek s az llatok letben: a trsadalom testnek szervei. A szervek nem nknyesen fejldnek, kialakulsukat a fizikai s a trsadalmi krnyezet meghatrozott szksgszersgeinek ksznhetik. A megvltozott letfelttelek megvltozott szerveket hoznak ltre. De egy szerv mindig azt, vagy azzal sszefgg feladatot lt el, amelynek elltsra kialakult. s ha funkcija mr nem szksges a szervezet szmra, fokozatosan eltnik vagy cskevnyess vlik.
Ugyangy van ez a trsadalmi intzmnyekkel is. Ezek sem nknyesen jnnek ltre, hanem sajtos trsadalmi szksgletek hvjk letre ket meghatrozott clok szolglatra. Ily mdon alakult ki a modern llam, miutn a gazdasgi kivltsgok s a hozzjuk kapcsold osztlytagozdsok egyre feltnbb vltak a rgi trsadalmi rendszer keretei kztt. Az jonnan fellre kerlt osztlyoknak olyan hatalmi-politikai eszkzre lett szksgk, amellyel megrizhettk gazdasgi s trsadalmi kivltsgaikat sajt npk tmegeivel szemben, s amellyel kvlrl ms embercsoportokra is rknyszerthettk ezeket. gy jttek ltre a modern llam kialakulshoz szksges trsadalmi felttelek. Ez az llam a politikai hatalom szerve volt, s a nem tulajdonos osztlyok erszakos alvetse s elnyomsa volt a feladata. Ez a cl a f oka ltezsnek. Kls formi vltoztak a trtnelmi fejlds sorn, funkcii azonban vltozatlanok maradtak. Bvltek, amikor tmogatiknak sikerlt a trsadalmi tevkenysg j terleteit cljaik szolglatba lltaniuk. s ahogy a fizikai szervek funkciit nem lehet nknyesen megvltoztatni, nem hallhatunk mondjuk a szemnkkel s nem lthatunk a flnkkel, csak mert azt akarnnk, ugyangy nem lehet a trsadalmi elnyoms szervt az elnyomottak felszabadtsnak eszkzv vltoztatni, mert gy szeretnnk.
Az anarchizmus nem old meg automatikusan minden emberi problmt s nem a tkletes trsadalmi rend utpija (aminek gyakran tartjk), mivel elvbl elvet minden abszolt smt s minden abszolt fogalmat. Az anarchizmus nem hisz semmilyen abszolt igazsgban, sem az emberi fejlds meghatrozott vgcljaiban, hanem gy vli, hogy a trsadalmi rendszerek s az emberi letkrlmnyek, amelyek mindig magasabb rend kifejezsi formkra irnyulnak, korltlanul tkletesthetk, s pp ezrt nem rendelhet hozzjuk meghatrozott vglloms vagy kitztt cl. A hatalom minden formjnak pp az a legnagyobb baja, hogy mindig meghatrozott formkba akarja terelni s sajtos normkhoz akarja igaztani a trsadalmi let gazdag vltozatossgt. Minl ersebbnek rzik magukat tmogati, annl jobban sikerl sajt szolglatukba lltani a trsadalmi let minden terlett, s minl jobban megnyomortja befolysuk a kreatv kulturlis erk mkdst, annl krtkonyabban hat a hatalom a trsadalmi s a szellemi fejldsre; s ez roppant baljs mene korunknak, mert flelmetes vilgossggal mutatja meg, hogy micsoda szrnysgg fejldhet Hobbes Leviathnja. A politikai gpezet teljes diadala ez a test s a llek fltt, az emberi gondolat, rzs s viselkeds racionalizlsa a hivatalnokok bevett szablyai szerint, s ez nem ms, mint minden valdi szellemi kultra vge.
Az anarchizmus csak viszonylagos jelentsget tulajdont az eszmknek, az intzmnyeknek s a trsadalmi krlmnyeknek. Ezrt nem lland s zrt trsadalmi rendszer, hanem inkbb az emberisg trtnelmi fejldsnek egyfajta irnyzata, amely szemben az egyhzi s kormnyzati intzmnyek szellemi gymkodsval azrt kzd, hogy minden eleven egyni s trsadalmi er szabadon s akadlytalanul kibontakozhassk. Mg a szabadsg is viszonylagos s nem abszolt fogalom, terjedelme egyre bvl, s egyre szlesebb krket fog t sokfle mdon. Az anarchista szmra a szabadsg nem elvont filozfiai fogalom, hanem minden emberi lny eleven, konkrt lehetsge arra, hogy termszettl kapott kpessgeit kiteljestse s a trsadalom javra fordtsa. Minl kevsb befolysolja az egyhzi vagy a politikai gymkods az ember termszetes fejldst, annl hatkonyabb s harmonikusabb lesz az emberi szemlyisg, s annl inkbb lesz a mrtke ama trsadalom szellemi kultrjnak, amelyben nevelkedett. Ez az oka annak, hogy a trtnelem kulturlis szempontbl nagy korszakai mindig a politikai gyengesg korszakai voltak, mert a politikai rendszerek mindig a trsadalmi erk mechanizlsra s nem szerves fejlesztsre irnyulnak. Az llam s a kultra egymst kizr ellenttek. Nietzsche, aki nem volt anarchista, nagyon vilgosan ltta ezt, amikor gy rt: „Vgl senki sem klthet tbbet, mint amennyije van. Ha valaki a hatalomnak, a magasabb politiknak, a gazdlkodsnak, a kereskedelemnek, a parlamentarizmusnak, a katonai rdekeknek szenteli magt, ha valaki azt az rtelem-, komolysg-, akarat-, nuralom-mennyisget, amely valdi lnyt alkotja, egy dologra fordtja, a msikra mr nem marad neki. A kultra s az llam – senki se hagyja magt megtveszteni e tekintetben – ellensgek: a kultrllam csak modern eszme. Az egyik a msikbl l, az egyik a msik krra virgzik. Minden nagy kulturlis korszak a politikai hanyatls korszaka. Ami kulturlis rtelemben nagy, az nem politikai, st politikaellenes.”
A kultra ott gyarapszik a legjobban, ahol a politikai hatalom befolysa a kreatv erkre a minimumra cskken a trsadalomban, mert a politikai uralom mindig egysgestsre tr s a trsadalmi let minden terlett gymkodsa al akarja vonni. s ebben hatatlanul ellenttes a kulturlis fejlds kreatv trekvseivel, mert az mindig a trsadalmi tevkenysg j terleteit s formit kutatja, s e fejldshez a kifejezs szabadsga, a dolgok sokoldalsga s folytonos vltozsa pp olyan letbe vgan fontos, mint a merev formk, a holt szablyok s az eszmk erszakos elnyomsa a politikai hatalom megrzshez. Minden sikeres alkots felkelti a nagyobb tkletessg s a mlyebb inspirci irnti vgyat, minden j forma a fejlds j lehetsgeinek elhrnkv vlik. A hatalom azonban mindig olyannak akarja megtartani a dolgokat, amilyenek, biztos sztereotpikhoz horgonyozva ket. Minden forradalomnak ez volt az oka a trtnelemben. A hatalom csak rombol, mindig arra hajlik, hogy a trsadalmi let minden megnyilvnulst szablyainak knyszerzubbonyba szortsa. Szellemi kifejezdse a halott dogma, fizikai formja a brutlis erszak. s cljainak szellemtelensge kpviselire is rnyomja blyegt, gyakran vltoztatja ostobv s erszakoss ket mg akkor is, ha eredetileg a legjobb kpessgekkel rendelkeztek. Aki folyton azrt kzd, hogy mindent gpies rendbe erltessen, vgl maga is gpp vlik s elveszti minden emberi rzst.
Ebbl a felismersbl szletett meg a modern anarchizmus s innen merti erklcsi erejt. Csak a szabadsg ihleti nagy dolgokra az embert s hoz ltre szellemi s trsadalmi talakulsokat. Az uralkods mvszete sohasem volt a nevels mvszete s sohasem inspirlta az embereket arra, hogy j formt adjanak letknek. A sivr knyszer csak lettelen drillt eredmnyez, amely szletsekor megl minden eleven kezdemnyezst, s csak alattvalkat, nem pedig szabad embereket nevel. A szabadsg az let igazi lnyege, minden szellemi s trsadalmi fejlds knyszert ereje, az emberisg jvjre vonatkoz j szemllet teremtje. Egy magasabb rend trsadalmi kultra s egy j humanizmus kialakulsnak legfontosabb elfelttele az, hogy az ember megszabaduljon a trsadalmi kizskmnyolstl, valamint a szellemi, a trsadalmi s a politikai elnyomstl. Ennek legmagasabb rend kifejezdse az anarchizmus filozfija.
(Fordtotta: Pap Mria. A fordts alapja: Rudolf Rocker: Ideology of Anarchism. In: Anarchism and Anarcho-Syndicalism. London, Freedom Press, 1973. 7–24. o.)
|