Men
 
Frum
 
CHAT
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Knyvek
 
ra
 
Egyttesek
 
cikkek
cikkek : Anarchizmus

Anarchizmus

  2004.08.24. 21:41

Az anarchistk a szocializmus alaptival 1tt mindenfajta gazdasgi monoplium eltrlst kvetelik...

Az anarchizmus ideolgija

Az anarchizmus a trsadalmi gondolkods egyik meghatrozott szellemi ramlata, amelynek hvei fellpnek a trsadalomban lv gazdasgi monopliumok, valamint mindenfajta politikai s trsadalmi knyszert intzmny ellen. Az anarchistk a kapitalista gazdasgi rend helyett a termelerk kooperatv munkn nyugv szabad egyeslst tmogatjk, amelynek egyedli clja az volna, hogy kielgtse a trsadalom minden tagjnak elismert szksgleteit. Az anarchistk a jelenlegi nemzeti llamok s azok brokratikus, illetve politikai intzmnyeinek lettelen gpezete helyett szabad kzssgek fdercijt kvnjk, amelyeket kzs gazdasgi s trsadalmi rdekeik fznek egymshoz, s gyeiket klcsns egyetrts s szabad szerzds alapjn intzik.

Aki alaposabban tanulmnyozza a jelenlegi trsadalmi rendszer gazdasgi s politikai fejldst, szre fogja venni, hogy ezek a clok nem nhny ds fantzival megldott jt utpikus elgondolsaibl szrmaznak, hanem logikusan kvetkeznek a ltez trsadalmi meghasonlsok tfog vizsglatbl. Ezek a meghasonlsok a jelenlegi trsadalmi krlmnyek minden j szakaszban egyre vilgosabban s rtalmasabban nyilvnulnak meg. A modern monopolkapitalizmus s a totalitrius llam pusztn egy olyan fejlds utols stdiuma, amely nem cscsosodhatott ki msban. A jelenlegi politikai s trsadalmi reakcit fennll gazdasgi rendszernk baljs fejldse ksztette el s tmogatta minden mdon, s ez a fejlds vezette oda, hogy risi trsadalmi gazdagsg halmozdott fel kivltsgos kisebbsgek kezben, mikzben hatalmas embertmegek folyamatosan el vannak nyomva. Ez a rendszer az emberi trsadalom ltalnos rdekeit felldozta az egynek magnrdekeirt s gy mdszeresen alsta az emberek kztti igaz kapcsolatot. Az emberek elfelejtettk, hogy a szorgalom nem ncl, hanem csak eszkz kellene hogy legyen, amely biztostja az ember anyagi meglhetst, s lehetv teszi szmra egy magasabb szellemi kultra ldsait. Ahol a szorgalom minden, ahol a munka elveszti erklcsi jelentsgt s az ember semmi, ott a knyrtelen gazdasgi zsarnoksg birodalma kezddik, amelynek mkdse semmivel sem kevsb katasztroflis, mint brmilyen politikai zsarnoksg. A kett klcsnsen ersti egymst, azonos forrsbl tpllkoznak.

Modern trsadalmi rendszernk a trsadalmi organizmust minden orszgban ellensges osztlyokra szaggatja szt, a kzs kultrkrt pedig ellensges nemzetekre trdeli; mind az osztlyok, mind a nemzetek nyltan szemben llnak egymssal s szntelen harcuk lland megrzkdtatsokba tasztja a trsadalom kzssgi lett. A kt vilghbor fl vszzadon bell, borzalmas uthatsaik, s az j hbork lland veszlye, amely folyvst szorongat minden npet, csupn kvetkezmnyei ennek az elviselhetetlen llapotnak, amely csak tovbbi egyetemes katasztrfkhoz vezethet. A jelenlegi helyzet tarthatatlansgt bizonytja az az egyszer tny, hogy a legtbb llam ma knytelen vi jvedelmnek jkora rszt gynevezett nemzetvdelemre, valamint a rgi hbors adssgok trlesztsre klteni. Mindenki szmra vilgoss kell tenni, hogy annak az lltlagos biztonsgnak, amelyet az llam az egynnek knl, tlsgosan nagy az ra.

Az ember lett a blcstl a koporsig felgyel s oltalmaz llektelen politikai brokrcia folyvst nvekv hatalma egyre nagyobb akadlyokat grdt az emberek kztti egyttmkds el. Az a rendszer, amely ltnek minden aktusval felldozza a np, egsz nemzetek risi rsznek jltt nz hatalomvgynak s elenysz kisebbsgek gazdasgi rdeknek oltrn, szksgkppen eloldozza a trsadalmi ktelkeket, s oda vezet, hogy mindenki rksen hadakozik mindenkivel. Ez a rendszer csak annak a hatalmas szellemi s trsadalmi reakcinak volt a szllscsinlja, amely ma a modern fasizmusban s a totalitrius llam eszmjben fejezdik ki, s messze fellmlva az elmlt szzadok abszolt monarchiinak hatalomrlett, az llam totlis ellenrzse al kvnva vonni az emberi tevkenysg minden szfrjt. „Mindent az llamrt; mindent az llamon keresztl; semmit az llam nlkl!” – ez vlt egy j politikai teolgia vezrmotvumv, s ahogy a klnbz egyhzi teolgik szerint Isten minden s az ember semmi, gy eszerint a modern politikai hitvalls szerint az llam minden s a polgr semmi. s ahogy „az Isten akarata” kifejezst a privilegizlt kasztok akaratnak igazolsra hasznltk, gy az llam akarata mgtt ma csak azok nz rdeke rejtzik, akik ezt az akaratot sajt kedvk szerint rtelmezik s rerszakoljk a npre.

A modern anarchizmusban az a kt nagy ramlat egyesl, amely a francia forradalom eltt s azta jellegzetes kifejezdst tallt Eurpa szellemi letben: a szocializmus s a liberalizmus. A modern szocializmus akkor alakult ki, amikor a trsadalmi let les szem megfigyeli egyre vilgosabban felismertk, hogy a kormnyzs formjnak politikai alkata s vltozsai sohasem hatolnak annak a nagy problmnak gyrekig, amelyet trsadalmi problmnak neveznk. A szocializmus hvei felismertk, hogy a leggynyrbb elmleti feltevsek ellenre is lehetetlen a trsadalmi s gazdasgi feltteleket mindaddig mindenki javra egyenlv tenni, amg az emberek osztlyokba vlnak szt aszerint, hogy van-e tulajdonuk vagy nincs, olyan osztlyokra, amelyeknek puszta lte eleve kizrja a valdi kzssg gondolatt. s gy kialakult az a meggyzds, hogy a trsadalmi igazsgossg llapott csak akkor lehet elrni, ha megsznnek a gazdasgi monopliumok s kztulajdonba kerlnek a termeleszkzk; ebben az llapotban a trsadalom valdi kzssgg fog vlni, s az emberi munka nem a kizskmnyols cljt fogja szolglni, hanem biztostja mindenki jltt. De amikor a szocializmus elkezdte felsorakoztatni erit s mozgalomm vlt, azonnal felsznre kerltek bizonyos nzetklnbsgek, amelyek a klnbz orszgok trsadalmi krnyezetnek hatsbl vezethetk le. Tny, hogy a teokrcitl a cezarizmusig s a diktatrig mindenfajta politikai elgondols hatott a szocialista mozgalom bizonyos frakciira.

Ezenkzben a politikai gondolkods kt msik nagy ramlata vlt dnt jelentsgv a szocialista eszmk fejldsben: a liberalizmus, amely erteljesen sztnzte kivlt az angolszsz orszgok, valamint Hollandia s Spanyolorszg halad elmit, s a demokrcia, amelynek Rousseau adott hangot a Trsadalmi szerzdsben, s amelynek leghatsosabb kpviseli a francia jakobinizmus vezeti lettek. Mg a liberlis trsadalomelmletek az egynbl indultak ki, s az llam tevkenysgeit kvntk a minimumra szortani, a demokrcia egy elvont kollektv fogalomra, Rousseau ltalnos akaratra ptett, s ezt a nemzeti llamhoz kttte. A liberalizmus s a demokrcia mindenekeltt politikai fogalmak voltak, s minthogy eredeti hveik nagy rsze nemigen szmolt a trsadalom gazdasgi feltteleivel, e felttelek tovbbi fejldse gyakorlatilag sszeegyeztethetetlenn vlt a demokrcia, s mg inkbb a liberalizmus eredeti alapelveivel. A kapitalista gazdasg realitsain ztonyra futott a demokrcia a maga mottjval, a trvny eltti egyenlsggel, s a liberalizmus is a magval, hogy tudniillik az ember rendelkezik sajt szemlyvel. Amg minden orszgban embermillik knyszerlnek eladni munkaerejket a tulajdonosok elenysz kisebbsgnek, s cssznak a legszrnybb nyomorba, ha nem tallnak vevt, addig az gynevezett trvny eltti egyenlsg eszmje lszent csals csupn, mivel a trvnyeket azok hozzk, akik birtokoljk a trsadalmi gazdagsgot. De ugyangy nem lehet sz az emberek nrendelkezsrl sem, mert ez a jog megsznik, ha valaki knytelen egy msik ember gazdasgi parancsnak engedelmeskedni, amennyiben nem hajt hen halni.

Az anarchizmus a liberalizmussal egytt azt vallja, hogy minden trsadalmi gy mrtknek az egyn boldogsgnak s prosperitsnak kell lennie. S osztja a liberlis gondolkods nagy kpviselinek azt az elgondolst is, hogy a kormnyzat funkciit a minimumra kell szortani. Az anarchizmus hvei vgs kvetkezmnyeiig viszik ezt a gondolatot, s ki akarnak kszblni a trsadalom letbl minden politikai hatalommal rendelkez intzmnyt. Ha Jefferson a liberalizmus alapgondolatt gy fogalmazta meg: „Az a kormnyzat a legjobb, amelyik a legkevesebbet kormnyoz”, az anarchistk Thoreau-val azt mondjk: „Az a kormnyzat a legjobb, amelyik egyltaln nem kormnyoz.”

Az anarchistk a szocializmus alaptival egytt mindenfajta gazdasgi monoplium eltrlst kvetelik, s skra szllnak a fld s minden ms termeleszkz kztulajdona mellett, melyek hasznlatt szerintk megklnbztets nlkl mindenki szmra lehetv kell tenni; mivel a szemlyi s a trsadalmi szabadsg csak a mindenki szmra egyenl gazdasgi felttelek alapjn kpzelhet el. Magn a szocialista mozgalmon bell az anarchistk azt az llspontot kpviselik, hogy a kapitalizmus elleni kzdelmet a politikai hatalom knyszert intzmnyei elleni harcnak kell ksrnie, mert a trtnelemben a gazdasgi kizskmnyols mindig egyttjrt a politikai s a trsadalmi elnyomssal. Az ember ember ltali kizskmnyolsa s az ember ember fltti uralma elvlaszthatatlanok egymstl, mindkett felttelezi a msikat.

Amg az emberek tulajdonos s nem tulajdonos csoportja gyllkdve ll szemben egymssal a trsadalmon bell, a tulajdonos kisebbsg nem nlklzheti az llamot, hogy az megvdje privilgiumait. Amikor eltnik a trsadalmi igazsgtalansgnak ez az llapota, hogy tadja helyt a dolgok magasabb rendjnek, amelyben nem ismernek el klnleges jogokat s amelynek alapelve a trsadalmi rdekek kzssge, az emberek feletti kormnyzst fel kell hogy vltsa a gazdasgi s trsadalmi gyek irnytsa, vagy Saint-Simonnal szlva: „Eljn az az id, amikor az emberek kormnyzsnak mvszete eltnik. Egy j mvszet lp a helyre: a dolgok intzsnek mvszete.” E tekintetben az anarchizmust egyfajta nkntes szocializmusnak kell tekinteni.

Ez megszabadtja az anarchizmust a Marx s kveti ltal vallott elmlettl is, amely szerint az llam a proletrdiktatra formjban kikszblhetetlen tmeneti stdium az osztly nlkli trsadalom fel vezet ton, amelyben azutn az osztlyellenttek, majd az osztlyok maguk is felolddnak s eltnnek a sznrl, nyomukban az llammal. Ez az elgondols ugyanis, amely teljesen rosszul tli meg az llam valdi termszett, s a politikai hatalom tnyezjnek szerept a trtnelemben, csak az gynevezett gazdasgi materializmus kvetkezmnye, amely a trtnelem minden jelensgben a kor termelsi mdszereinek elkerlhetetlen kvetkezmnyt ltja. Ennek az elmletnek a hatsa alatt az emberek a klnbz llamformkat s az sszes tbbi trsadalmi intzmnyt „a trsadalom gazdasgi alapjn nyugv jogi s politikai felptmnynek” tekintik, s azt gondoljk, hogy ezzel megtalltk minden trtnelmi folyamat kulcst. A valsgban a trtnelem minden szakasza ezrvel knlja azokat a pldkat, amelyekben az orszgok gazdasgi fejldst szzadokra visszavetette az llam s annak hatalmi politikja.

Spanyolorszg az egyhzi monarchia kialakulsa eltt Eurpa iparilag legfejlettebb llama volt, s szinte minden tren els volt a gazdasgi termelsben. m egy vszzaddal a keresztny monarchia gyzelme utn ipargainak legnagyobb rsze eltnt, s ami megmaradt bellk, az a legnyomorsgosabb krlmnyek kztt tengdtt. A legtbb gazatban visszatrtek a legprimitvebb termelsi eljrsokhoz. A mezgazdasg sszeomlott, a csatornk s a vzi utak tnkrementek, s az orszg hatalmas terletei sivatagg vltak. Eurpban a fejedelmi abszolutizmus ostoba „gazdasgi elrsaival” s „ipari trvnykezsvel”, amely szigoran bntetett minden eltrst az elrt termelsi mdszerektl s lehetetlenn tette az j felfedezseket, szzadokra meggtolta az eurpai orszgok ipari fejldst, megakadlyozva a termszetes haladst. s mg most, a kt vilghbor borzalmas tapasztalatai utn is a nagyobb nemzeti llamok hatalmi politikja a legnagyobb akadlya az eurpai gazdasg rekonstrukcijnak.

Oroszorszgban viszont, ahol a proletaritus gynevezett diktatrja valsgg vlt, egy meghatrozott prt politikai, hatalmi aspircii akadlyoztk meg a gazdasgi let valban szocialista jjszervezst, s egy nyomaszt llamkapitalizmus szolgasgba knyszertettk az orszgot. A proletrdiktatra, amit a naiv lelkek tmeneti stdiumnak kpzelnek a valdi szocializmushoz vezet ton, mra rmletes zsarnoksgg s j imperializmuss ntte ki magt, amely semmiben sem marad el a fasiszta llamok zsarnoksga mgtt. A trtnelmi tapasztalatok fnyben szinte rossz viccnek hat az az llts, hogy az llamnak fenn kell maradnia egszen addig, amg a trsadalom mr nem bomlik ellensges osztlyokra.

A politikai hatalom minden fajtjnak elfelttele az emberi rabszolgasg valamilyen formja, amelynek fenntartsra a hatalmat ltrehozzk. Ahogy klsleg, vagyis ms orszgok vonatkozsban az llamnak mestersges ellentteket kell krelnia, hogy igazolja ltt, fennmaradsnak belsleg is lnyeges felttele, hogy a trsadalom kasztokra, csoportokra s osztlyokra hasadjon. A bolsevik brokrcia fejldse Oroszorszgban az lltlagos proletrdiktatrban – amely sohasem volt ms, mint egy kicsiny klikk diktatrja a proletaritus s az egsz orosz np fltt – pusztn egy rgi s szmtalanszor megismtld trtnelmi tapasztalat j pldja. Ez az j uralkod osztly, amely manapsg gyors tempban vlik j arisztokrciv, pp oly vilgosan elklnl az orosz parasztok s munksok hatalmas tmegeitl, ahogy a privilegizlt kasztok s osztlyok ms orszgokban elklnlnek a nptmegektl. s ez a helyzet mg elviselhetetlenebb vlik, amikor a zsarnok llam megtagadja az alsbb osztlyoktl azt a jogot, hogy panaszkodjanak a fennll krlmnyek miatt, mert minden tiltakozssal az letket kockztatjk.

De ha az Oroszorszgban lteznl jval nagyobb volna is a gazdasgi egyenlsg, ez sem jelentene biztostkot a politikai s a trsadalmi elnyoms ellen. A gazdasgi egyenlsg nmagban nem trsadalmi felszabaduls. Pontosan ez az, amit a szocializmus tekintlyelv irnyzatai sohasem voltak kpesek felfogni. A brtnben, a kolostorban vagy a laktanykban elg nagyfok a gazdasgi egyenlsg, minthogy a bentlakk ugyanolyan szllst, ugyanazt az telt, ugyanazt az egyenruht s ugyanazokat a feladatokat kapjk. Az si inka llam Peruban s a paraguayi jezsuita llam egyforma gazdasgi elltst biztostott egy merev rendszer minden lakjnak, m ennek ellenre a leggonoszabb zsarnoksg uralkodott, s az ember pusztn egy magasabb akarat automatja volt, melynek dntseit a legkisebb mrtkben sem befolysolhatta. Nem ok nlkl gondolta gy Proudhon, hogy a „szocializmus” szabadsg nlkl a rabszolgasg legrosszabb formja. A trsadalmi igazsgossg ignye csak akkor fejldhet megfelelen s akkor vlhat hatkonny, ha az ember szabadsgszeretetbl s felelssgrzetbl n ki s azon alapul. Ms szval, a szocializmus vagy szabad lesz vagy nem lesz egyltaln. Az anarchizmus eredeti s legmlyebb igazolsa ennek a tnynek a felismersben rejlik.

A trsadalom letben az intzmnyek ugyanarra valk, mint a fizikai szervek a nvnyek s az llatok letben: a trsadalom testnek szervei. A szervek nem nknyesen fejldnek, kialakulsukat a fizikai s a trsadalmi krnyezet meghatrozott szksgszersgeinek ksznhetik. A megvltozott letfelttelek megvltozott szerveket hoznak ltre. De egy szerv mindig azt, vagy azzal sszefgg feladatot lt el, amelynek elltsra kialakult. s ha funkcija mr nem szksges a szervezet szmra, fokozatosan eltnik vagy cskevnyess vlik.

Ugyangy van ez a trsadalmi intzmnyekkel is. Ezek sem nknyesen jnnek ltre, hanem sajtos trsadalmi szksgletek hvjk letre ket meghatrozott clok szolglatra. Ily mdon alakult ki a modern llam, miutn a gazdasgi kivltsgok s a hozzjuk kapcsold osztlytagozdsok egyre feltnbb vltak a rgi trsadalmi rendszer keretei kztt. Az jonnan fellre kerlt osztlyoknak olyan hatalmi-politikai eszkzre lett szksgk, amellyel megrizhettk gazdasgi s trsadalmi kivltsgaikat sajt npk tmegeivel szemben, s amellyel kvlrl ms embercsoportokra is rknyszerthettk ezeket. gy jttek ltre a modern llam kialakulshoz szksges trsadalmi felttelek. Ez az llam a politikai hatalom szerve volt, s a nem tulajdonos osztlyok erszakos alvetse s elnyomsa volt a feladata. Ez a cl a f oka ltezsnek. Kls formi vltoztak a trtnelmi fejlds sorn, funkcii azonban vltozatlanok maradtak. Bvltek, amikor tmogatiknak sikerlt a trsadalmi tevkenysg j terleteit cljaik szolglatba lltaniuk. s ahogy a fizikai szervek funkciit nem lehet nknyesen megvltoztatni, nem hallhatunk mondjuk a szemnkkel s nem lthatunk a flnkkel, csak mert azt akarnnk, ugyangy nem lehet a trsadalmi elnyoms szervt az elnyomottak felszabadtsnak eszkzv vltoztatni, mert gy szeretnnk.

Az anarchizmus nem old meg automatikusan minden emberi problmt s nem a tkletes trsadalmi rend utpija (aminek gyakran tartjk), mivel elvbl elvet minden abszolt smt s minden abszolt fogalmat. Az anarchizmus nem hisz semmilyen abszolt igazsgban, sem az emberi fejlds meghatrozott vgcljaiban, hanem gy vli, hogy a trsadalmi rendszerek s az emberi letkrlmnyek, amelyek mindig magasabb rend kifejezsi formkra irnyulnak, korltlanul tkletesthetk, s pp ezrt nem rendelhet hozzjuk meghatrozott vglloms vagy kitztt cl. A hatalom minden formjnak pp az a legnagyobb baja, hogy mindig meghatrozott formkba akarja terelni s sajtos normkhoz akarja igaztani a trsadalmi let gazdag vltozatossgt. Minl ersebbnek rzik magukat tmogati, annl jobban sikerl sajt szolglatukba lltani a trsadalmi let minden terlett, s minl jobban megnyomortja befolysuk a kreatv kulturlis erk mkdst, annl krtkonyabban hat a hatalom a trsadalmi s a szellemi fejldsre; s ez roppant baljs mene korunknak, mert flelmetes vilgossggal mutatja meg, hogy micsoda szrnysgg fejldhet Hobbes Leviathnja. A politikai gpezet teljes diadala ez a test s a llek fltt, az emberi gondolat, rzs s viselkeds racionalizlsa a hivatalnokok bevett szablyai szerint, s ez nem ms, mint minden valdi szellemi kultra vge.

Az anarchizmus csak viszonylagos jelentsget tulajdont az eszmknek, az intzmnyeknek s a trsadalmi krlmnyeknek. Ezrt nem lland s zrt trsadalmi rendszer, hanem inkbb az emberisg trtnelmi fejldsnek egyfajta irnyzata, amely szemben az egyhzi s kormnyzati intzmnyek szellemi gymkodsval azrt kzd, hogy minden eleven egyni s trsadalmi er szabadon s akadlytalanul kibontakozhassk. Mg a szabadsg is viszonylagos s nem abszolt fogalom, terjedelme egyre bvl, s egyre szlesebb krket fog t sokfle mdon. Az anarchista szmra a szabadsg nem elvont filozfiai fogalom, hanem minden emberi lny eleven, konkrt lehetsge arra, hogy termszettl kapott kpessgeit kiteljestse s a trsadalom javra fordtsa. Minl kevsb befolysolja az egyhzi vagy a politikai gymkods az ember termszetes fejldst, annl hatkonyabb s harmonikusabb lesz az emberi szemlyisg, s annl inkbb lesz a mrtke ama trsadalom szellemi kultrjnak, amelyben nevelkedett. Ez az oka annak, hogy a trtnelem kulturlis szempontbl nagy korszakai mindig a politikai gyengesg korszakai voltak, mert a politikai rendszerek mindig a trsadalmi erk mechanizlsra s nem szerves fejlesztsre irnyulnak. Az llam s a kultra egymst kizr ellenttek. Nietzsche, aki nem volt anarchista, nagyon vilgosan ltta ezt, amikor gy rt: „Vgl senki sem klthet tbbet, mint amennyije van. Ha valaki a hatalomnak, a magasabb politiknak, a gazdlkodsnak, a kereskedelemnek, a parlamentarizmusnak, a katonai rdekeknek szenteli magt, ha valaki azt az rtelem-, komolysg-, akarat-, nuralom-mennyisget, amely valdi lnyt alkotja, egy dologra fordtja, a msikra mr nem marad neki. A kultra s az llam – senki se hagyja magt megtveszteni e tekintetben – ellensgek: a kultrllam csak modern eszme. Az egyik a msikbl l, az egyik a msik krra virgzik. Minden nagy kulturlis korszak a politikai hanyatls korszaka. Ami kulturlis rtelemben nagy, az nem politikai, st politikaellenes.”

A kultra ott gyarapszik a legjobban, ahol a politikai hatalom befolysa a kreatv erkre a minimumra cskken a trsadalomban, mert a politikai uralom mindig egysgestsre tr s a trsadalmi let minden terlett gymkodsa al akarja vonni. s ebben hatatlanul ellenttes a kulturlis fejlds kreatv trekvseivel, mert az mindig a trsadalmi tevkenysg j terleteit s formit kutatja, s e fejldshez a kifejezs szabadsga, a dolgok sokoldalsga s folytonos vltozsa pp olyan letbe vgan fontos, mint a merev formk, a holt szablyok s az eszmk erszakos elnyomsa a politikai hatalom megrzshez. Minden sikeres alkots felkelti a nagyobb tkletessg s a mlyebb inspirci irnti vgyat, minden j forma a fejlds j lehetsgeinek elhrnkv vlik. A hatalom azonban mindig olyannak akarja megtartani a dolgokat, amilyenek, biztos sztereotpikhoz horgonyozva ket. Minden forradalomnak ez volt az oka a trtnelemben. A hatalom csak rombol, mindig arra hajlik, hogy a trsadalmi let minden megnyilvnulst szablyainak knyszerzubbonyba szortsa. Szellemi kifejezdse a halott dogma, fizikai formja a brutlis erszak. s cljainak szellemtelensge kpviselire is rnyomja blyegt, gyakran vltoztatja ostobv s erszakoss ket mg akkor is, ha eredetileg a legjobb kpessgekkel rendelkeztek. Aki folyton azrt kzd, hogy mindent gpies rendbe erltessen, vgl maga is gpp vlik s elveszti minden emberi rzst.

Ebbl a felismersbl szletett meg a modern anarchizmus s innen merti erklcsi erejt. Csak a szabadsg ihleti nagy dolgokra az embert s hoz ltre szellemi s trsadalmi talakulsokat. Az uralkods mvszete sohasem volt a nevels mvszete s sohasem inspirlta az embereket arra, hogy j formt adjanak letknek. A sivr knyszer csak lettelen drillt eredmnyez, amely szletsekor megl minden eleven kezdemnyezst, s csak alattvalkat, nem pedig szabad embereket nevel. A szabadsg az let igazi lnyege, minden szellemi s trsadalmi fejlds knyszert ereje, az emberisg jvjre vonatkoz j szemllet teremtje. Egy magasabb rend trsadalmi kultra s egy j humanizmus kialakulsnak legfontosabb elfelttele az, hogy az ember megszabaduljon a trsadalmi kizskmnyolstl, valamint a szellemi, a trsadalmi s a politikai elnyomstl. Ennek legmagasabb rend kifejezdse az anarchizmus filozfija.

(Fordtotta: Pap Mria. A fordts alapja: Rudolf Rocker: Ideology of Anarchism. In: Anarchism and Anarcho-Syndicalism. London, Freedom Press, 1973. 7–24. o.)

 
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
ltogatotsg
Induls: 2004-06-30
 
Linkek
 
naptr
2025. prilis
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
Qqqqqqqqq
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!