Men
 
Frum
 
CHAT
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Knyvek
 
ra
 
Egyttesek
 
cikkek
cikkek : Az Anarchizmus Helye A Politikai Ideolgik Krben

Az Anarchizmus Helye A Politikai Ideolgik Krben

  2004.08.24. 21:55


Az anarchizmus helye a politikai ideolgik krben


Az anarchizmust - akrcsak a mai alternatv politikai mozgalmakat - igen nehz elhelyezni a baloldalisg s jobboldalisg hagyomnyos politikai skljn. Ennek oka ppen az anarchizmus soksznsge; ahogy a zld-mozgalmakban egyarnt tallkozhatnak az jbaloldallal rintkez bzisdemokratikus irnyzatokkal, az individulis autonmia vagy a konzervatv rtkrzs politikai ramlataival, gy az anarchizmus is - mint lttuk - rszben eltr s egymssal is vitban ll szellemi ramlatokat fog t. A demokrcia szemszgbl az anarchizmus szlsliberlis eszme, mert megkrdjelez minden uralmat, s az egyni szabadsg hangoztatsval klnbzik a szocializmusoktl is. A liberalizmus szempontjbl viszont szocilis, mert eltrbe helyezi a szolidarits rtkeit. Br mint kritikai gondolat mozgalomknt ltalban a politikai baloldalon jelent meg, maga az elmlet bizonyos esetekben jobboldalisg s baloldalisg tkzpontjn ll.

      rsunkban a baloldalisg s jobboldalisg fogalmait az ltalnosan elfogadott rtkmentes rtelemben hasznljuk. E szerint a baloldalt a trsadalmi viszonyokba val beavatkozs ignye, a haladsba vetett hit jellemzi, mg a jobboldal a szerves vltozs, a hagyomnyok s a tekintly tiszteletbl indul ki. A baloldal mgtt inkbb a termszetjogi-racionalista, mg a jobboldal mgtt inkbb a trtneti vagy vallsi alapon nyugv trsadalomfelfogs ll. A baloldalt a szabadsg s az egyenlsg sszeegyeztetsnek eszmje vezrli, mg a jobboldal illuzrikusnak tartja ezt a ksrletet, s lemond ennek ignyrl. Demokrcikban a baloldalt inkbb az llami beavatkozs fenntartsa vagy nvelse, a jobboldalt pedig az llami beavatkozs minimalizlsa jellemzi. Demokratikus rendszerekben a baloldal programja a jlti llam, amely biztostja a versenyben lemaradottak emberhez mlt letfeltteleit; a jobboldal programja pedig a szabad piac, a szabadabb verseny, elfogadva a nagyobb trsadalmi klnbsgeket. Antidemokratikus rendszerekben a szlssges baloldal ideolgiai elktelezettsg alapjn trtn diszkriminciv, a szlssges jobboldal pedig faji, vallsi, nemzeti vagy etnikai alap diszkriminciv torzulhat. Jobboldali diktatrkban a szlets, a rang, a nemzethez tartozs adhat eljogokat, mg a baloldali diktatrkban ezeket az eljogokat a kommunista prthoz tartozs vagy a hozz val felttlen hsg biztosthatja.

      Kt fontos komponensre szktve az anarchista elmletet, szembetn, hogy a baloldalisg-jobboldalisg elklnlse a kollektivista, illetve individualista rtkek mentn tagolhat.

      A kollektivista (kommunista) anarchistk felttelezik, hogy a termszetes emberi szolidarits meghatroz volta miatt az egynek nmaguktl is a termels kollektv szervezsnek tjt vlasztjk, teht a kommunista berendezkeds nem szorul erszakra, uralmi jelleg kls megerstsre. Az individualista (libertarinus) anarchistk ezzel szemben abbl indulnak ki, hogy az embereknek termszetes hajlamuk van a kereskedsre, javaik szabad cserjre, s a kommunista termelsi s elosztsi rendszer korltozza ezeket a hajlamokat, kvetkezskppen csakis erszakkal s knyszerrel tarthat fenn.

      Mindkt irnyzatnl megfigyelhet bizonyos eltvolods az anarchizmus eredeti tantstl. A kollektivistk elfogadtk a politikt, de tovbbra is megtagadtk a tulajdont, mg az individualistk elfogadtk a tulajdont, de elutastottk a politikt. A politika elfogadsa a kollektivista anarchistknl abban ll, hogy az llamellenessg fenntartsa mellett felhasznlandnak tltk a kzvetlen demokrcia eszkzrendszert. Mg az anarchizmus elveti a politikt mint az uralom reprezentcis rendszert, addig a kzvetlen demokrcia csupn a politika modern intzmnyrendszert (llam, prtok, kpviseleti parlament) teszi zrjelbe. Hvei szerint a liberlis demokrcia lnyegben prtdemokrcia, mert nem az egyneket, hanem a prtokat s a prtok mgtt ll rdekkzssgeket kpviseli. Korltai az egynnl kezddnek, mert az individuumot sohasem lehet reprezentlni, s gy nem vehet mindenki rszt a dntshozatalban. A kzvetlen demokrcia azt ignyli, hogy a direkt participci rvn sajt identitst mindenki egynenknt s a kzssg rszeknt egyarnt definilhassa.

      Anarchista szempontbl a kzvetlen demokrcia problmja abban ll, hogy nem kszbli ki az uralom jelensgt. A kpviselet eltnse nem jelenti a knyszer eliminlst. Az nigazgats is igazgats, amelyben jelen vannak a politika, a dnts, a vgrehajts, a parancs motvumai, jelen van a kisebbsg s tbbsg feszltsge. Az nigazgats is lehet retrogrd vagy konzervatv, mint ahogyan nem zrja ki a helyi elitek kialakulst sem. Mgis, politikailag ez volt az a forma, amely egy mr demokratikus trsadalom kzegben az anarchizmus elveihez viszonylag legkzelebb ll mdon egsztheti s szlestheti ki a mkd pluralista demokrcit.

      A kzvetlen rszvtel problmja teht tbbrt:
- a kzvetlen demokrcia elfogadsa gyakorllati, politikai elrelpst, de elvi kompromisszumot jelent az anarchizmushoz kpest;

- a kzvetlen demokrcia nem helyettesthetti a kpviseleti rendszert, anlkl trsadalmi mretekben nem is tud mkdni;

- politikai demokrcia nlkl trsadalmastts, gazdasgi demokrcia elvileg sem lehetsges, a gyakorlatban pedig bebizonyosodott, hogy a demokrcia mint politikai rendezelv csak elszigetelten vagy rszlegesen vihet t a gazdasg szfrjba, amelyet trtnetileg szinte mindig a piac s a kzponti tervezs klnbz kombincii hatroztak meg.
      A ltez politikai intzmnyrendszer elutastsa, de a politizls termelsi egysgekhez (elssorban a gyrakhoz) ktd forminak elfogadsa jellemezte a szindikalizmust s az anarchoszindikalizmust (vagy ms nven: forradalmi szindikalizmust). A mernyletszervez anarchizmus buksa utn a XIX. szzad vgn Fernand Pelloutier arra szltotta fel az anarchistkat, hogy lpjenek be a szakszervezetekbe, s a szindikalizmus a szzadfordulra Franciaorszgban s ltalban a latin orszgokban vezet munksmozgalmi irnyzatt ntte ki magt. Elmlete szerint a harc legfontosabb eszkze, s egyben beteljestje az ltalnos tmegsztrjk. Ez a sztrjk nem reformokrt, munkrt s kenyrrt, gazdasgi vagy politikai engedmnyekrt folyik, hanem ez mr maga a forradalom, a leghatkonyabb mdja a rendszer sztzzsnak s a forradalmi potencilt elssorban hordoz munkssg felszabadtsnak. [55]

      Az anarchoszindikalizmus elssorban erteljesebb llamtagadsa s forradalmi gyakorlata miatt klnthet el a szindikalizmustl, amely a kapitalizmus viszonyai kztt is inkbb lehetsgesnek tartotta a munkssg helyzetnek fokozatos javtst. Az anarchizmustl a szindikalizmussal egytt abban klnbztt, hogy osztlykategrikban fogalmazott, s az emberisg ltalnos cljai helyett a munkssg cljainak megvalstsra trekedett. Jellemzje volt tovbb, hogy egy bizonyos szervezeti formt (szakszervezet) s egy bizonyos forradalmi mdszert (ltalnos sztrjk) kitntetettknt kezelt. Megjelent az anarchizmustl idegen elmlet- s rtelmisgellenessg (amely sztns vlasz volt a jrszt rtelmisgiekbl ll "politikus osztly" kialakulsra), s az ouvrier-ista osztlyntudat, amelyben az akarat, a tett, az egysg, vagyis maga a gyakorlat gyzedelmeskedett az itt tisztn pejoratv rtelm ideolgia felett. A szakszervezet ebben mint az "akarat iskolja" jelent meg, amelyet a munkserk kzvetlen akcija tesz hatkonny. "Az anarchoszindikalistk azt hirdettk, hogy a gyzelem utn a trsadalom letnek igazgatst a munkssg gazdasgi szervezetei, a gazdasgi let alapsejtjei vehetik t. A kzponti llamszervezet helyt a forradalom msnapjn a szakszervezetek koopercija foglalja el."
[56]

      rdemes nyomon kvetni az egyik alapkategria, a direkt akci jelentsvltozsait. Az anarchizmus klnbz elmleteiben egyarnt jelentett spontn forradalmisgot (ahol a tmegek szndka s cselekvse kz nem iktatdnak politikai vezetk); gondosan eltervezett mernyleteket, erszakos, konspiratv akcikat s az erklcsi tett propagandjt, azaz morlis felvilgostst, nismeretre nevelst. Az anarchoszindikalizmus politikai sztrban viszont a direkt akci alatt az ltalnos tmegsztrjkot mint a parlamenti politizls alternatvjt rtettk. A terrorista-anarchista francia
Ravachol 1886-ban mg gyjtbombt dobott le a francia parlament karzatrl; hsz vvel ksbb az anarchoszindikalista befolys al kerlt CGT hatrozatban a direkt akci mr egszen mst jelentett: a trsadalmi forradalom ltalnos sztrjk rvn trtn megvalstst.

      Az anarchizmus msik ga a klnsen az szak-amerikai kontinensen ers individulis (libertarinus) anarchizmus, amelynek alfja s omegja az egyni szabadsg. Az individualista anarchistkra nagy hatst tett
Max Stirner egoista elmlete, amelynek tovbbfejlesztsre az individualizmust sohasem pejoratv jelzknt rtelmez amerikai kultra idelis terepnek bizonyult. Josiah Warren szerint az egyni szuverenitsra (self-sovereignity) pl trsadalomnak a kvetkez elveket kellene kvetnie:
- a munka megfelel, elfogadott s igazsgoos djazsa;
- a szemlyek s a tulajdon biztonsga;
- minden egyes ember lehet legnagyobb szabbadsga;
- a gazdasgos termels s a javak gazdasggos felhasznlsa;
- a termszetes javak (pldul fld) mindennki szmra korltlan birtokolhatsga;
- harc helyett kooperci az egynek kzttt;
- a viszly, a hbor, a bizalmatlansg, azz elutasts szoksaival val szakts; a bke, a rend s a trsadalmi egyttrzs szellemnek megteremtse.
[57]
      Habr Warren ksrletet tett a konvencionlis pnz munkaegysgekkel trtn helyettestsre, ksbbi kveti errl letettek, s a liberlis szellem amerikai kzegben megprbltk az anarchizmust a tulajon elfogadsnak alapjra helyezni. Benjamin Tucker pldul azt vallotta, hogy az igazi anarchizmus nem ms, mint kvetkezetes manchesterizmus. [58] Ennek a kijelentsnek a szzadforduln paradox mdon antikapitalista le volt: tiltakozs a szabad versenyt s a szabad kereskedelmet megfojt, jonnan ltrejtt monopliumok ellen, s a liberalizmus ltal megteremtett j renddel szemben visszaforduls - az amerikai populistkhoz hasonlan - a jeffersoni idelokhoz.

      Warren,
Heywood, Greene, Ingalls, Andrews, Spooner, Tucker, Thoreau, DeCleyre s a tbbiek meg voltak arrl gyzdve, hogy az egyn privtszfrjba val beavatkozst jelenti az adkivetstl a ktelez vdoltson t a tbbsgi dntshozatalig minden llami akci, st az llam ltezse mint olyan. Feltteleztk ugyanakkor, hogy mindenki ismeri s elfogadja a szabad trsadalom fundamentlis aximjt: az egyn s a tulajdon srthetetlensgt. [59]

      Az individulis anarchistk a kollektivistkhoz kpest msknt - praktikusabban - kpzeltk el a trsadalmi forradalmat, az llam ltal ellenrztt kapitalista trsadalombl az llam nlkli trsadalomba vezet utat. Egyrszt megprbltk a libertarinus jellteket tmogatni, amely persze anarchista szempontbl kvetkezetlen llspont volt, hiszen ezzel ltszlag elismertk a vlaszts, a tbbsgi szavazs legitimitst. Msik, hress vlt mdszerk volt az adfizets megtagadsa, a passzv rezisztencia, az llampolgri engedetlensg sztsa az llammal szemben. Vgl anyagilag tmogattak olyan alternatv, llamon kvli intzmnyeket, amelyeket alkalmasnak tltek arra, hogy az llami intervencitl mentesen s az llami intzmnyeknl hatkonyabban mkdjenek (klcsnbankok, postaszolglatok, nkntes vlasztott brsgok stb.).
[60]

      Amg azonban a libertarinus elmletnek a XIX. szzadban antikapitalista felhangjai voltak, a XX. szzad msodik felre ezek eltntek, s a libertarinusok - egyre inkbb elfogadva a klasszikus liberalizmus tantsait - anarchokapitalistk lettek. Ebben szerepet jtszott a kapitalizmus megjulsi kpessge, a hetvenes vektl bekvetkez informcis-technolgiai forradalom, valamint a jlti llam elmletnek visszaszorulsa. Ennek elmleti reflexiiknt egyre nagyobb visszhangra talltak a klasszikus liberalizmus klnfle rgi s j kpviseli (
Adam Smith, Karl Menger, Ludwig von Mises, Milton Friedman, David Friedman, Friedrich A. Hayek, Robert Nozick, James Buchanan, Loren Lomasky stb.).

      Az llamszocialista rendszerek elnyom termszetnek ismeretben elfogadott vlt Hayek azon nzete, mely szerint egy ersen korltozott llam mellett lehetsges a jogok egyenlsge s az egyni szabadsg, mg a materilis egyenlsg ignynek megvalstsi ksrlete okvetlenl az llam tlhatalmba torkoll.
[61] Mint lttuk, Nozick is gy rvel, hogy az anarchikus trsadalmi rendbl spontn mdon kifejldhet a minimlis llam. Az "anarchokapitalista" Murray Rothbard gy definilja a "kizskmnyols" s a "knyszer" fogalmt, amelybl vilgosan kitetszik, hogy ezek nem a piaci mkds, hanem csakis a politikai beavatkozs eredmnyekpp jnnek ltre. Az emberi termszet elmletnek klnsebb kidolgozsa nlkl is felttelezi, hogy az emberek tbbsge a termszetjogok keretei kztt clracionlis, nrdek magatartst tanst. [62]

      A mai amerikai "anarchokapitalista" libertarianizmus teht szorosan sszekapcsoldott a klasszikus liberalizmus renesznszval, s gy az anarchista elmletek jobboldali plusn helyezkedik el. Kiss lesebben gy is fogalmazhatunk, hogy mg az anarchista tradci baloldali, kollektivista-kommunista irnyzata felolvadt az jbaloldal aplyt kvet alternatv mozgalmakban, addig a jobboldali, tulajdonprti individualista anarchizmus rtkeit a felersd klasszikus liberlis ideolgia szvta fel. Az anarchista hagyomny e kettvlsa s e kt irnyzat egymstl val eltvolodsa azonban csak elvont ideolgiai skon okoz feloldhatatlan ellentmondst. A mozgalom szintjn, az llami tlhatalommal szembeni fellpsben, a krnyezetet s az alternatv letformkat vd szabadsgkiterjeszt cl tntetseken azonban gyakran egytt lpnek fel, fognak ssze az anarchizmus mai kpviseli.

      sszefoglalva teht a kollektivista-kommunista s az individualista-libertarinus anarchizmus klnbsgeit, ki kell emelnnk, hogy mg a kollektivista hagyomny a trsadalmi szolidaritsra, a tulajdonnlklisgre, a klcsns segtsgre, a kzvetlen rszvtelre s a szksgletek szerinti redisztribcira (pozitv szabadsg) helyezi a hangslyt, addig az individualista tradci az egyni szuverenitst s szabadsgot, a magntulajdont s szabad kereskedelmet, valamint mindenfajta knyszer teljes hinyt (negatv szabadsg) emeli ki. sszekti ket az uralomellenessg, a vltoztats ignye, a vgy egy llam nlkli, szabad trsadalom irnt.

      Az anarchizmus e kt gnak elklntse megknnyti az anarchizmus elhelyezst a klnbz ideolgiai alapon ltrejtt berendezkedsek kztt. Termszetesen az anarchizmus mint rendszer sehol sem jtt ltre, ezrt vllalnunk kell, hogy albbi modellnkben az anarchizmus s a liberlis szocializmus ideltpusait megvalsult rendszerek reltpusaival egytt tntessk fel.


      brnk koordinta-rendszerben az egyik tengelyt az llamisg-llamellensg ellenttprja kpezi, mg a msikat a baloldal-jobboldal hagyomnyos plusai. Ezzel termszetesen felttelezzk azt, hogy a baloldali s jobboldali rtktartomnyok nem szkthetk le az llamisg-llamellenessg tartalmaira. A mai nyugati demokrcikban ugyanis a trsadalmi konszenzus magas foka rvn a politikai irnyzatok eltr trtneti-ideolgiai gykerei gyakran elmosdnak, httrbe szorulnak, s a baloldalt pusztn a gazdasgba val fokozottabb llami beavatkozssal, a jobboldalt pedig a piaci mechanizmusokba val llami be nem avatkozssal azonostjk. Modellnkben azonban nagyrszt nem demokratikus rendszereket s ideolgikat vizsglunk, amelyekben a baloldalisg s jobboldalisg sokszor egszen ms tartalmakat is hordoz. (Ilyen pldul a fejldshez val ideologikus viszony, vagy a nemzethez, a vallshoz, az egyhzakhoz s a trtnelmi tradcikhoz val viszony.)

      Az bra centrumban a liberlis demokrcia vltozatos formi llnak, amelyeket a jlti llam klnbz mrv elfogadsa s a piaci eloszts ltal dominlt vegyes gazdasg jellemez. A politikai dntshozatal tbbsgi elv, azaz demokratikus, de klnbz mrtkben elismerik a kisebbsgben maradtak jogait is. A politikai letet makroszinten a kpviseleti elv hatrozza meg, amelyet a kzvetlen demokrcia s a helyi nkormnyzat legklnbzbb formi egsztenek ki. Egy ilyen rendszerben a kormnyzs filozfija lehet szocildemokrata, liberlis vagy konzervatv, mindez azonban nem jelent lnyegi eltrst a politika s a gazdasg alapvet viszonyaiban. A liberlis demokrcia az egyni szabadsg, a helyi kzssgi jogok s az ellenrztt llami beavatkozs egyenslynak trtnetileg kialakult optimuma. Olyan kormnyzsi rendszer, amely hrom alapkvetelmnyt elgt ki: "tisztessges s mindenre kiterjed versengst szablyos idkznknt, erszak kizrsval, minden valamireval kormnypozcirt egynek s szervezett csoportok (elssorban politikai prtok) kztt; magas fok politikai rszvtelt a vezetk s intzmnyek kivlasztsban rendszeres s trvnyes vlasztsok tjn, amelybl egyetlen (felntt) trsadalmi csoport sincs kizrva; valamint a polgri s politikai szabadsgjogok - szlsszabadsg - oly fok szintjt, amely biztostja a politikai verseny s rszvtel integritst."
[63]

      E centrumon kvl elhelyezked rendszerek s elkpzelsek valamilyen mdon mind szemben llnak a liberlis demokrcival. Az etatizmus-antietatizmus tengely kt vgpontjt a totalitarianizmus s az anarchizmus kpezi. Az anarchizmus demokrciakritikjt mr ismertettk: lnyege, hogy nem csupn minimalizlni kell az llam s a tbbsgi dntshozatal szerept, hanem az llamot el kell trlni, mert korltozza az egyn morlis autonmijt s a kzssgi szolidaritst. Az ellenkez plust, a totalitarinus rezsimeket ezzel szemben az ersen kzpontostott, monisztikus hatalmi struktra jellemzi, amelyben az uralkod csoport nem tartozik felelssggel semmifle vlasztott testletnek, hatalmbl intzmnyestett, bks eszkzkkel kimozdtani nem lehet. A trsadalmi letet a kizrlagos, rszletekbe men (totlis) ideolgia hatja t, s a lakossg mozgstst ideokratikus monopolisztikus intzmnyek ltjk el, ide rtve az egyetlen mozgst tmegprtot, amelyek gy egytt gyakorlatilag elfojtanak minden autonm trsadalmi s politikai kezdemnyezst.
[64] A trsadalmat fellrl tpolitizljk, ami ltal megsznik a politika mint egynek s csoportok szabad rdekartikull s akaratrvnyest tevkenysge. Az llam s a monopolhelyzet prt teljesen sszeolvad (llamprt), s kzigazgatsi funkcii alrendeldnek az elit politikai s ideolgiai cljainak. A prtllam megsznteti vagy kontrolllja a privt szfra terleteit, a mindennapi kommunikcit, gyarmatostja a civil trsadalmat, s a rezsim "legitimcijt" az llampolgroktl megkvetelt teljes ideolgiai azonosuls, illetve az ellenszeglkkel szemben alkalmazott terror biztostja. [65]

     
Friedrich s Brzezinski hat egymssal sszefgg tulajdonsggal hatrozta meg a totalitarinus rendszereket: hivatalos ideolgia, egyprtrendszer s vezrkzpont diktatra, terrorista llamrendrsg, kommunikcis monoplium, fegyvermonoplium s kzpontilag irnytott gazdasg. [66] Ezen intzmnyek funkcija az, hogy szttrve az sszetarts szlait, atomizlt, engedelmesked egynek tmegv zllessze a trsadalmat. A baloldali (kommunista) totalitarianizmus megsznteti a magnvllalkozst, s a piaci viszonyokat a centralizlt tervgazdasggal vltja fel; mg a jobboldali (fasiszta) totalitarianizmus nvlegesen fenntartja a magnvllalkozst, de a piac mkdst teljesen alrendeli a prtllami brokrcia ignyeinek. Mind a kommunista, mind a fellazul autoritarinus-paternalista szocialista rendszereket a tbb-kevsb dogmaknt tisztelt marxista-leninista ideolgia uralja. Ez az ideolgia annyiban hasonlt az anarchizmusra, hogy opponlja a kapitalista gazdasgot, s vgcljaknt hasonlkppen llam nlkli trsadalmat kvn megvalstani az egyenlsg s szabadsg elvei alapjn. (E vonz cljai miatt nem kevs rtelmisgit hdtott meg, akik nmagukat - messianisztikus kldetstudatuknl fogva - a trsadalom lcsapatnak tekintettk.) Megegyeznek tovbb jvorientcijukban, internacionalizmusukban, a trsadalmi forradalom igenlsben, valamint abban, hogy a vilgot nem csupn rtelmezni, de megvltoztatni kell. Trtnelemszemlletkben hasonl a bekvetkez minsgi vltozs - mint hangslyozottan evilgi megvlts - felttelezse is. A klnbsgeket vzlatosan az albbi szembelltsok jellemzik:

trtnelmi materializmus anarchizmus
osztlykategrik egynek s csoportok
a trtnelem osztlyharcok trtnete a trtnelem eddigi menete puszta uralomvltsok trtnete
a politikai eszkzk elfogadsa a politikai eszkzk lenzse (egyes eszkzk elfogadsa)
anyagelvsg idealizmus
az egyenlsg megteremtse fontosabb, mg a szabadsg tmeneti korltozsa rn is szabadsg s egyenlsg csak egytt teremthet meg
a gazdasgi fejlds a termelerk s a termelsi viszonyok dialektikja a trtnelem mozgatrugja
a tks tulajdonviszonyok megszntetse a kzvetlen cl, az llamisg kikszblse tvolabbra toldik az llamisg megszntetse az elsdleges, a tulajdon eltrlse ebbl kvetkezik
a forradalmat egy lcsapat (prt) vezeti: elit s tmeg kettssgnek elfogadsa az lcsapat (prt) tagadsa: a forradalom spontn tmegmozgalom, amely nem szorul vezetkre
a clok s eszkzk inkongruencija a clok s eszkzk megfelelsnek ignye
a forradalom utni tmeneti idszak elfogadsa az tmeneti idszak tagadsa [67]

      A marxistk azzal vdoltk az anarchistkat, hogy nem tesznek klnbsget klnbz termelsi mdok kztt, s gy lttk, hogy az anarchizmus mint a radiklis kispolgrsg ideolgija, politikai hatsban a burzsozia egsznek tesz szolglatot. [68] Az anarchistk viszont gy tekintettek a marxizmusra, mint az j, professzionlis rtelmisg ideolgijra, amelynek clja, hogy elsegtse egy j uralkod osztly kialakulst. [69] Velk szemben gy vltk, hogy az anarchista forradalomnak olyan tmegforradalomnak kell lennie, amely tmetszi a hagyomnyos osztlyhatrokat.

      Az llamszocialista autoritarianizmussal s totalitarianizmussal szemben jtt ltre a liberlis szocializmus ideolgija, amely egyttal alternatvt kvnt nyjtani az elszigeteld anarchizmussal szemben is. Olyan korban jtt ltre a szzadforduln, amikor a szocializmus elretrse s a liberalizmus hanyatlsa megllthatatlannak ltszott, m jelentkeztek mr a szocializmus diktatrikuss fajulsnak els jelei is. A liberlis szocializmus sokszor egymssal is vitatkoz teoretikusai (
Dhring, Shaw, Carey, Oppenheimer, Loria, Wallace s Henry George, valamint Magyarorszgon Jszi Oszkr s - idskori rsaiban - Bib Istvn) azonban gy lttk, hogy a liberalizmus nemcsak egy ml pillanat az emberisg trtnelmben, hanem vannak maradand, egyetemes rtkei is. A monopolkapitalizmussal szemben megprbltk tmenteni a liberalizmus egyes eredeti rtkeit, s megksreltk sszeegyeztetni azokat a szocializmussal. gy lttk, hogy az angol (fabinus) szocializmus mkdkpes alternatvjt nyjthatja a gazdasgi monopliumokat ltrehoz nyugati liberalizmusnak s a politikai monopliumokat teremt keleti szocializmusnak. A liberlis szocializmus elveti a forradalom eszmit, inkbb egy szellemi-erklcsi talakulsban, "a minsg forradalmban", egy j reformciban bzik. "Mg a kontinentlis szocializmus a kenyrkrdst s a hatalmi krdst tolja eltrbe, addig az angol szocializmus a jogi s az erklcsi problmt tekinti a szocializmus igazi alapvetsnek", [70] s ez a fajta "harmadik t" jelenthet kiutat a liberalizmus elmlyl s az etatista szocializmus kezdd vlsgbl.

      A liberlis szocializmus s az anarchizmus gondolatrendszerben szmos azonossgot fedezhetnk fel, ami nem meglep, mert az els elmlet gykerei is egszen
Proudhonig vezethetk vissza. Fontos kiemelni a szabadsg s egyenlsg egyidej hangslyozst, ami Bib Istvnnl gy fogalmazdik meg, hogy a nyugati szabadsgtechnikk szocialista adaptcija nem ellenttes a kizskmnyolsmentes trsadalomra val trekvssel. [71] Mindkt elmlet elveti a diktatra gondolatt, megkrdjelezi a gazdasgi determincit, s a szolidarits eszmjre hivatkozva antimilitarizmust hirdet. Megegyeznek a mveltsg, a kulturlis nevels fontossgnak s az erklcsi megjuls szksgessgnek elismersben is. Jvkpk szintn hasonl, felttelezsk szerint az emberisg tja a decentralizcin keresztl a harmnia llapota fel vezet. Ahogy Jszi Oszkr fogalmaz: "Nem egy mindenhat kzssgi hatalom, hanem szabad egynek szabad koopercija a legfelsbb politikai clkitzs." [72] Jszi szerint a liberlis szocializmus "nemcsak kacrkodik a demokrcival, de azt vgs konzekvenciig: minden letkpes csoport nrendelkezsi s nkormnyzati jogig kipteni s megvalstani akarja. Decentralizci, nkormnyzat s szvetkezs: ez az j szocializmus politikai programjnak az alapja." [73] A liberlis szocializmus teoretikusai megegyeznek abban, hogy "az igazi szellemisg tnyleg anarchista" (Jszi), s "a feladat nem egyszer uralomvlts, hanem az uralom jelensgnek a megszntetse". [74] Az ide vezet t Bibnl is a szabadsgjogok tg rendszerre pl nkormnyzati krk kialaktsa, a hatalmak teljes elvlasztsa, az uralmi funkcik kiegyenslyozsa s szolglatt val talaktsa. Bib 1971-ben rt politikai testamentumban felhvja a figyelmet arra, hogy egy magas technikai szinten ll, uralom nlkli, an-archikus trsadalom megszervezse egyszersmind a keresztny erszaknlklisg erklcsi maximjnak egyetlen, politikailag hatkony megvalstsa. Mivel "merben morlis szentenciknak a hirdetsvel nyilvnvalan nem fogunk egy llamszervezetet moralizlni tudni" - rja Bib, [75] mintha csak kzvetlenl az anarchistkkal vitatkozna -, a szervezeti biztostk an-archia elrshez az uralom sztdarabolsa, az egyes uralmi formk klcsns ellenrzse s az nkormnyzati rendszer kiptse lehet. [76]

      Az anarchizmus s a liberlis szocializmus eltrsei az albbiak:

liberlis szocializmus anarchizmus
az uralmi helyzetek teljes elvlasztsa s klcsns kiegyenltse az uralmi helyzetek kikszblse
a trsadalom ellenrzi az llamot a demokratikus jogrend alapjn llamisg s demokrcia egyarnt uralmi formk, ezrt megszntetendk
a tulajdon s a politika elismerse a tulajdon s/vagy politika tagadsa
"j reformci" szksgessge trsadalmi forradalom szksgessge
az j trsadalomban a szellemi munka elsdlegessge valsul meg az j trsadalomban szellemisg s gyakorlat organikus egysge jn ltre
a demokrcia nkormnyzatisgot s szabad szvetkezst jelent, ezrt sszeegyeztethet az erklcsi autonmival
(
Jszi)
a demokrcia a tbbsg s a kpviselet elvre tmaszkodik, ezrt sszeegyeztethetetlen az erklcsi autonmival
(
Wolff)

      Ugyancsak itt, a liberlis szocializmus modellje mellett emltendk a klnfle alternatv szocialisztikus ideolgik s trekvsek. Ezek mai vltozatairl az j trsadalmi mozgalmak kapcsn mg szlunk, de itt kell emltst tennnk az jbaloldal s az anarchizmus kapcsolatrl. E viszonyt nehz egyrtelm kategrikkal meghatroznunk, mert az jbaloldal maga sem egyetlen irnyzat, hanem ramlatok sokasgnak gyjtfogalma. Az jbaloldalon bell az anarchizmus mellett jelentkezett a trockizmus, a marxizmus, a szituacionizmus, a spartakizmus, a blanquizmus, a krisztianizmus, a zen buddhizmus, a neofreudizmus, a pszichedelizmus, a szindikalizmus s a tbbi felsorolhatatlan rnyalat. Trsadalmi bzist a kzposztly egy rsze, a lecsszott, marginalizld rtegek, a dikok, az rtelmisgiek, valamint olyan csoportok alkottk, amelyek hirtelen kerltek t egyik osztlybl a msikba, gy tmeneti helyzetben voltak. Kzs lmnyk, hogy a fejlett ipari trsadalom "a manipullt egynt oly mrtkig nmagba integrlja", hogy maga is igenli elidegenedst - az jbaloldaliak ez ellen tiltakoznak. Az elidegeneds az a kulcssz, amelyben megtalljk a fogyaszti trsadalom kritikjt; amelynek lnyegt a fiatal Marx elidegenedselmlete nyomn Herbert Marcuse fogalmazta meg: "A valsg az elidegenlsnek egy elrehaladottabb fokt alaktja ki. Az elidegenls teljesen objektvv vlt; az elidegenlt szubjektumot elnyeli a maga elidegenlt ltezse. Egyetlen dimenzi ltezik csak, s az van jelen mindentt s minden formban." [77]

      Az jbaloldal elssorban ltrejttnek megvltozott trsadalmi krnyezete miatt volt j. A msodik vilghbortl a hatvanas vek vgig tart idszak a jlti llam aranykora volt, tbb nyugati orszgban a "gazdasgi csoda" vtizedei. Tbb nem volt lehetsges forradalmi mozgalmat szervezni a munksosztly elszegnyedsre hivatkozva, hiszen a valsgban ppen ellenkez folyamat zajlott le. A gazdasgi konjunktrval egytt jr letsznvonal-emelkeds elterjesztette a polgri letformt: a munkssg rgi kzssgei felbomlottak, s a munksosztlyt egyre kevsb lehetett potencilis forradalmi ernek tekinteni. Ez is hozzjrult ahhoz, hogy megvltozott a kritikai mozgalmak bzisa, de megvltoztak kvetelsei is. A materilis krdsek helyt egyre inkbb a kulturlis vagy pszicholgiai krdsek foglaltk el - gymint az letstlus, az letminsg, a szemlykzi kapcsolatok, az emberek mentlis vagy emocionlis llapota -, s a trsadalomkritika irnya a termels szfrjrl a mindennapi let ms terleteire (fogyaszts, szabadid stb.) tevdtt t. Az jbaloldal forradalmi clja az volt, hogy megtallja azt a harmadik utat, amely egyarnt elkerli az ipari kapitalizmus s a brokratikus szocializmus tvtjait. Ilyen szempontbl a posztindusztrilis tmenet elhrnke volt, br forradalmi eszmiben sokszor mg az llamszocializmust is balrl tmad, szlssges, diktatrikus jelleg mozgalmakkal szimpatizlt. Az anarchista csoportok az eszmk s mozgalmak e kavalkdjban mindvgig jelen voltak ugyan, de fokozatosan elvesztettk sajt, mindenki mstl klnbz identitsukat, s vgl a modern kapitalista trsadalom egyik kultrkritikai ramlatv szeldltek. Gyakorlati cljaik kztt mr egyre kevsb szerepelt a kapitalizmus megdntse s az llam eltrlse - megelgedtek azzal, hogy a trsadalmi let tereinek kitgtst kveteljk, amelyekben az alternatv letstlusok s letformamodellek kifejldhetnek.
[78]

      A liberlis (laissez faire) kapitalizmus az anarchizmustl politikailag jobbra helyezkedik el. A liberalizmus a modernits ideolgija,
[79] amelynek filozfiai gykerei egszen a renesznszig nylnak vissza, s elveit olyan gondolkodk fejtettk ki, mint Locke, Voltaire, Hume, Constant, Paine, Acton, Adam Smith, John Suart Mill vagy Herbert Spencer. Alapelvei az egyni szabadsg, a magntulajdon s a piacgazdasg. Az egyni szabadsg jogokon alapul, amelyek egy rsze termszetjogi eredet, teht a trsadalomtl fggetlen, a msik rsze pedig - a polgr jogai - az emberek szabad megegyezsbl, a trsadalmi szerzdsbl fakad. Egy rszk elidegenthetetlen (mint az lethez, a szabadsghoz val jogok), msik rszk pedig truhzhat (mint a tulajdonjogok). A szabadsgjogok addig terjednek, mg nem srtik msok ugyanazon elidegenthetetlen jogait. Az egyneknek megvan az ellenllshoz val joguk az llam ltal alkotott "igazsgtalan" joggal szemben, de a rezisztencia nem vlhat llamellenes forradalomm, a szerzdsen alapul, teht legitim llam szuvern hatalmval szemben, mert a szerzds felbonthat. A liberlis elmletben a jogok megerstsre szorul morlis ignyek, s ennek garancijt az llamnak vllalnia kell. Az llam mindazonltal veszlyes lehet a szabadsgra, ezrt a politikban, de mg inkbb a gazdasgban a lehet legminimlisabb trre kell visszaszortani.

      A liberalizmus megegyezik az anarchizmussal abban, hogy a trsadalmat nszablyoz rendszernek tekinti, amelyet azonban nem egy evilgi megvltst gr eszmnytett emberkpbl vezet le, hanem az eszmnytett piac lthatatlanul szablyoz trsadalmi termszetbl. A liberalizmus szerint senki nem rendelkezik a trsadalomban az abszolt tuds privilgiumval; a trsadalom azltal mkdik, hogy minden benne l embernek szemlyes tudsa van, amelyet sajt hatkrn bell a legmegfelelbben hasznosthat. A spontn, nszablyoz rend szablyai s eljrsai nem egyik naprl a msikra alakulnak ki, hanem a "prba s hiba" folyamatban fokozatosan tkletesednek a gazdasg s a politika piacn. A liberalizmus szerint az llami redisztribci nemcsak hatkony, hanem igazsgtalan is, mert egyarnt megsrti a szerzdsi szabadsgot s a szerzdstl val tartzkods szabadsgt. A liberalizmus szabadsgfogalma negatv szabadsgfelfogst jelent, amelyet a jogllamisg, a "jog uralma" biztost. Ugyanakkor nemcsak az llamisgot, de a jogkiterjesztst is korltok kztt kvnja tartani, mert minden jogkiterjeszts megnveli a trsadalomban lv erszakmennyisget azltal, hogy a jogokat legitim mdon szankcionlja. Taln ez magyarzza a liberlisok tartzkodst a demokratikus llammal szemben. Ideljuk nem a demokrcia (amely a legitimlt tbbsgi intervenci veszlyt rejti magban), hanem az alkotmnyossg.

      A liberalizmus eredetileg - az anarchizmushoz hasonlan - nem osztlytrsadalomban gondolkodott, hanem viszonylag homogn trsadalomban, amelynek alapvet aktora az nll gazdasgot z szemly, az individuum. A liberalizmus szintn trsadalomelv, s nem llamelv ideolgia. A klasszikus elmlet "hallgatlagos elkpzelse az volt, hogy a tiszta piacon a jvedelmek kiegyenltdnek, s nem felhalmozdnak", s ez okozza a trsadalmi homogenitst.
[80]

      A liberalizmussal szemben megfogalmazott anarchista kritika egyfell arra irnyul, hogy a liberalizmus meghazudtolta nmagt, s a piaci egyenltlensgek kialakulsval megsrtette az "egyenl szabadsg" eszmjt. Ez a kritika kzel ll a liberlis eszme eredeti clkitzseihez, de leleplezi utpikus mivoltt, amikor kimutatja, hogy ezek az idelok ezen az ton nem valsthatk meg. Az anarchista kritika msik irnya mr a liberalizmus kiindulpontjnak helyessgt is megkrdjelezi, amikor az individulis versennyel szembelltja a trsadalmi szolidarits princpiumt.
[81] Mindazonltal - mint korbban elemeztk - napjainkra a libertarinus "anarchokapitalizmus" igen kzel kerlt az jjled klasszikus liberalizmus elveihez. [82]

 
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
ltogatotsg
Induls: 2004-06-30
 
Linkek
 
naptr
2025. Februr
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
Qqqqqqqqq
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints